Dá se odhadnout, jestli i letos počet turistů stoupne?

Čísla nám rostou pořád, ale myslím si, že letošní nárůst nebude tak markantní, jako to bylo minulé tři roky, kdy šlo zhruba o dvacet procent. Loni to bylo, tuším, jedenáct procent a letos bych považovala za úspěch, kdyby to bylo stejně. Pod deset bychom do budoucna jít nechtěli, zvyšovat počet turistů je naším hlavním úkolem. Je to pro Třebíč důležité a bylo by škoda vzestupnou tendenci přerušit. Podle statistiky se zdá, že návštěvnost oproti loňskému roku i letos roste.

Co je toho příčinou?

Největší podíl na tom má bazilika a celý areál zámku, ten hodně získal tím, že je nově opravený. Lidé si projdou expozice, mohou zajít i do baziliky nebo na Cesty časem. Letos tam je rok nula. Uvidíme, jaké budou statistiky, od nich se budeme odpichovat v následujících letech.

Mluvila jste o poklesu procentuálního nárůstu turistů. Proč k němu podle vás dojde?

Myslím si to podle celostátních čísel. V Českém Krumlově, Hluboké nad Vltavou nebo v Telči, prostě v turisticky naprosto profláknutých destinacích, se bojuje o každého člověka. Návštěvnost tam většinou stagnuje, posuny tam jsou minimální, jde třeba o dvě, tři procenta. U nás jsou přitom rekordní. To je nevídané a myslím si, že to tak nemůže být věčně.

Jakým způsobem se město propaguje v zahraničí?

Je spousta cest, my zvažujeme ty, které jsou nejlevnější. Rozpočet na tyto záležitosti není příliš vysoký, určitě ne tolik, jak bychom si představovali. Pomalu už ustupujeme od samostatných prezentací Třebíče a přidáváme se k jiným organizacím jako partner, takže vystavujeme s českým dědictvím Unesco nebo s Vysočina Tourism, protože je to pro nás levnější.

Co je úplně nejlevnější způsob?

Nejlevnější propagace je zvát k nám novináře, ať už české nebo zahraniční. Na dva dny jim poskytneme ubytování, ukážeme Třebíč třeba i s něčím extra, co běžný turista bez průvodce ani nepozná. Oni o tom napíší, a to nám dělá nejlepší reklamu. Výzkumy ukazují, že hodně lidí ví o dobré turistické destinaci tak, že jim ji poradí někdo, kdo s ní má dobrou zkušenost a předá ji dál.

TADEÁŠ MAHEL