VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zvolna se začal rodit obchvat v údolí. Teď už bez protestů

Třebíč - Velmi zvolna, ale zato jistě a vytrvale se posouvá ke svému naplnění silniční obchvat Třebíče. Na Ředitelství silnic a dálnic se začíná rodit technická studie jihozápadní trasy.

8.12.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: Michaela Hasíková

„Zpracovávat se bude. Jsme teprve na samém počátku," potvrdil náměstek pro přípravu staveb Michal Příkazský. Trasa svede auta od křižovatky ulic Spojovací a Znojemská kolem polikliniky do Libušina údolí. Odtud povede kolem továrny Bopo po stávající Koželužské ulici, nahoru přes staré fotbalové hřiště a vyústí u železniční zastávky v Borovině. Nasměrování obchvatu do lesoparku v Libušině a Terovském údolí vyvolalo před časem vlnu protestů. Zastupitelé i přesto z několika variant vybrali právě zmíněnou trasu. Radnice slibuje, že obchvat většinu údolí příliš nepoznamená.

„Od roku 2005 došlo k významnému posunu z hlediska kategorizace plánované silniční komunikace z návrhové rychlosti 80 km/h na 60 km/h. Toto na první pohled nevýznamné opatření v sobě naskýtá šanci celou stavbu přepracovat a citlivěji zakomponovat do celého území," hlásí mluvčí města Irini Martakidisová. Do lesoparku z plochy za poliklinikou trasa obchvatu podle ní sestoupí takovým způsobem, aby bylo Terovské údolí ovlivněno co nejméně. „Stávající Koželužská ulice, která bude pokračováním obchvatu, se změní jen málo, počítá se s odhlučněním směrem k panelovým domům," dodává mluvčí. Je zřejmé, že jihozápadní trasa bude těsně míjet nově opravené objekty borovinské fabriky, včetně nového Domu dětí a mládeže, přilehlého hřiště a malého venkovního amfiteátru.

Ani to ale podle radnice nevadí. „Kolize se stavbou Revitalizace areálu Bopo prakticky neexistuje. Územní plán jako nadřazená stavební dokumentace slouží k tomu, aby se v daném území respektovaly limity využití území," míní mluvčí Martakidisová.

K hlasitým kritikům nové silnice v Libušině údolí patřili před lety lidé ze sdružení Břehy. Tehdy opoziční sdružení díky tomu nasbíralo politické body a dostalo se postupně až do vedení města. Současný místostarosta za sdružení Břehy Milan Zeibert nyní proti stavbě aktivně nevystupuje. „Počkáme, jak dopadne vyhodnocení vlivu na životní prostředí, takzvaná EIA. Je to logický krok," poznamenal místostarosta Zeibert.

EIA bude za rok

EIA by měla být dokončena přibližně za rok. Předtím by měla být na stole i technická studie jihozápadní trasy včetně vizualizací. Radnice ji poté chce představit veřejnosti.

Ani počínající práce na dokumentaci ale stále ještě neznamenají, že obchvat skutečně v dohledné době bude. Investorem stavby bude Ředitelství silnic a dálnic, které má aktuálně po celé České republice velmi mnoho rozdělaných staveb. Zařadit obchvat Třebíče mezi priority investora bude proto velmi obtížné. Nicméně třebíčská radnice se o to snaží. „Město vyvíjí kroky k tomu, aby se jižní obchvat města postavil co možná nejdříve. Důvodem je především vysoká intenzita dopravy na průtahu města a s tím související negativní zátěž pro životní prostředí v místě, kde se denně pohybují, pracují či studují tisíce obyvatel," zdůrazňuje mluvčí.

Jihozápadní trasa obchvatu figuruje v územně plánovací dokumentaci města od roku 2005. Zastupitelé tehdy vybírali ze sedmi variant. Trasa Terovským údolím se jim zdála nejsnáze prosaditelná. „Z hlediska ekonomiky a dle programu ministerstva dopravy, ve kterém se posuzují náklady a přínosy stavby, je stávající varianta jediná reálná. V okamžiku, kdy bychom trasu začali teoreticky posouvat jižněji, kleslo by její využití dle platných metodik natolik, že by stavbu nešlo investičně prosadit. Paradoxně by navíc trasa, která by vedla nad údolím Koželužského potoka, byla méně citlivá k danému území, jelikož by se dotkla více zahrádkářských kolonií, oblasti Zámečku a také rodinných domů na ulici Hájenky," popsala Irini Martakidisová.

Autor: Luděk Mahel

8.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Josef Mladý

Lídr TOP 09 na Vysočině se obává ztráty demokracie

Volby na Vysočině.
AKTUALIZUJEME
46

ONLINE: Volby skončily. ANO vítězí i na Vysočině

ČSSD Vysočinu neudržela, ANO slaví vítězství

Vysočina – Vysočina už není oranžová. Zmodrala a ovládlo ji podobně jako jiné kraje hnutí ANO. Hlas hnutí ANO dalo 28,63 procent vysočinských voličů. Pro ANO jde o výrazné zlepšení oproti minulým volbám v roce 2013, kdy pro tuto stranu v kraji hlasovalo 15,89 procent voličů.

Reakce ODS: Otázka je, kam bude republika směřovat

Vysočina - S potěšení sledoval v Modrém domě v Jihlavě výsledky voleb do Poslanecké sněmovny volební štáb Občanské demokratické strany.

Krajský úřad dohlížel na klidné volby

Vysočina – Pracovníci Krajského úřadu Kraje Vysočina, kteří tradičně na volby na Vysočině dohlíželi, se během hlasování nesetkali s žádným závažným problémem nebo nedostatkem.

Voliči přicházeli odevzdat hlas i v posledních chvílích

Stařeč - Zájem voličů je patrný i ve Starči na Třebíčsku. Účast přesahuje 60 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení