V Pocoucově funguje semafor třetím rokem. Lidé si ale výrazného zklidnění dopravy v obci nevšimli. „Řidiči, kteří to tady znají, projíždějí beztrestně na červenou. Dokonce se tady i předjíždí," posteskl si obyvatel František Votoupal.
Umístění semaforu v místní části Červená Hospoda však starosta Starče Čestmír Linhart hájí. „Podle mého je to jediný způsob, jak rychlost dopravy efektivně snížit," poznamenal. „U nás je silnice první třídy číslo 23 třetím nejfrekventovanějším místem v České republice po dálnici D1. Nemáme tady přechod, protože nesplňoval normy, ale lidé a děti se na druhou stranu k autobusové zastávce nějak dostávat musejí. Semafor by měl pomoci k tomu, aby přejití silnice bylo bezpečnější," vysvětloval stařečský starosta Linhart.
Podle něj semafor pozitivně zapůsobil například ve Vladislavi, podobné je to i na dalším místě ve směru na Brno, v Kralicích nad Oslavou. Přístroj, který červenou zastavuje řidiče jedoucí vyšší než padesátikilometrovou rychlostí, tam mají třetím měsícem. „Musím říct, že červená tam svítí možná až moc dlouho, ale na druhou stranu je to dobře. Zelená tam přeskočí, až když jste padesát metrů před semaforem, takže doprava se zklidnila o hodně," pochvaloval si kralický starosta Emil Dračka.
Semafory brzdí řidiče také v Rouchovanech, Slavíkovicích a Kramolíně. Zatím poslední obcí na Třebíčsku, kde jej instalovali, jsou Slavětice. Semafor tam mají od minulého týdne v blízkosti autobusové zastávky. „Sice máme přechod pro chodce, jenže kolem 6.20 ráno se často stávalo, že ho děti ani nemohly přejít. Provoz je tady značný a řidiči mnohdy neukáznění, před přechodem ani nezastavili," řekl slavětický starosta René Moravec.
Pořízení dynamické signalizace vyjde na 300 až 400 tisíc korun, což řadu obcí odrazuje. Dalším problémem je postih neukázněných řidičů. „Bohužel nám u toho chybí vymahatelnost, stejně jako u takzvaného úsekového měření rychlosti. To jsou zase dvě kamery, které v určitém úseku měří rychlost. Pořízení takového zařízení je ale pro vesnice velmi nákladné," mínil starosta Lesonic Zbyněk Nejezchleba.
Bez pokuty
Světelné zařízení, která na Třebíčsku zpomalují příliš rychlá vozidla, je v této chvíli sedm, žádné z nich však jejich řidiče automaticky nepokutuje. „Pokud je mi známo, tak takové zařízení opravdu není. My z nich dostáváme pouze statistické údaje, abychom byli schopni posoudit, zda zařízení funguje a také abychom mohli na určitá místa a v určitou denní dobu směřovat výkon služby," vysvětlil dopravní inženýr Policie ČR Pavel Roudenský.
Podle něj se o přímé vymahatelnosti dopravních přestupků pro neukázněné řidiče uvažuje, a to na kasárenské křižovatce mezi Předínem a Starou Říší. „V tomto případě by se jednalo o úsekové měření rychlosti," doplnil Roudenský.
Většina obcí si však zařízení i bez vymahatelnosti pochvaluje. Podle starosty Slavětic Reného Moravce ale až čas ukáže, jak na semafor budou řidiči reagovat.
„Zatím ho máme ve zkušebním provozu a dolaďují se detaily. Máme tady i ukazatele rychlosti a řidiči je z velké části ignorují. Jak to bude se semaforem, neumím říct. Nedokážu si ale představit, že by někdo jel na červenou přes přechod," zamýšlel se.
Starosta Starče Čestmír Linhart poukázal i na další výhody, které semafor s kamerami, i když bez automatických finančních sankcí pro rychle jedoucí řidiče, má. „I v Červené Hospodě to bude mít širší uplatnění, vždyť by to mohlo pomoci při pátrání po pachatelích trestných činů," upozornil.
Jak se nakonec podaří vyřešit ne zcela bezpečnou dopravní situaci v Lesonicích, zatím jasné není. Tamní zastupitelé zamítli kromě semaforu i ukazatel rychlosti. „Přijde mi, že by to byly vyhozené peníze. Úspěšnost ukazatele se pohybuje kolem třiceti procent, to je strašně málo. Řešením se tak budeme zabývat dál," poznamenal Zbyněk Nejezchleba.