Od listopadu roku loňského tam část modrých příměstských autobusů společnosti ICOM přestala zajíždět na obvyklé zastávky a naopak cestující začaly tyto spoje obsluhovat ze zastávek v sousední Sucheniově ulici. Pro mnohé to byl šok, chyběly informace, lidé měli problém zjistit, odkud jim kdy a co jede.

„Do 8. ledna by měly naše autobusy zajíždět v plném rozsahu na třebíčské autobusové nádraží,“ sdělila v úterý 2. ledna Kateřina Kratochvílová, předsedkyně představenstva dopravního koncernu ICOM transport.

Společnost podala na krajský úřad v Jihlavě žádosti o navrácení spojů na obvyklé zastávky. „V současné době  dochází ke zpracování žádostí,“ doplnila Kratochvílová.

Zaměstnankyně, která podává informace v okénku na třebíčském autobusovém nádraží, v úterý uvedla, že část spojů už je zpět na zastávkách v prostoru nádraží, jak byli lidé zvyklí.

„Trochu je ale stále mate, že autobusy do jedné vesnice v průběhu dne v některých případech jezdí jak ze Sucheniovy ulice, tak z nádraží,“ zmínila. A taky se prý občas stane, že řidič zapomene, že má ještě zastavit v Sucheniově ulici a zajede už rovnou na autobusové nádraží. To vše se ale srovná do počátku druhého lednového týdne.

Zmatky a přestěhování zastávek mimo autobusové nádraží nastaly v listopadu poté, co se dominantní dopravce ICOM ani po dvou měsících nedohodl na znění konečné smlouvy, jež měla upravit finanční podmínky, za kterých jeho autobusy budou zajíždět do areálu nádraží.

ICOM ho měl až do srpna v nájmu od města. Pak ho od září získala společnost Tredos. Situace vygradovala natolik, že nakonec město převzalo nádraží zpět a radní rozhodli, že se provoz bude odehrávat už jen v městské režii. Že ho dál žádnému soukromníkovi nepronajme, aby se předešlo dalším zmatkům a sporům.

Radnice zároveň připustila pochybení na své straně. Zjistilo se, že smlouva s Tredosem byla od počátku neplatná kvůli formální chybě, kterou přehlédl jeden z radničních úředníků.

ICOM už se s městem dohodl, za jaké ceny budou příměstské autobusy na nádraží jezdit, parkovat v areálu a využívat tamní služby. Má to být 40 korun za autobus. Do srpna to bylo 99 korun, Tredos jako nový nájemce žádal od září stejnou sumu. Potíž byla v tom, že se ukázalo, že Tredos není zapojený v systému veřejné dopravy. Z něj se nemůžou vyvádět ven peníze. To znamená, že ICOM či další dopravci neměli možnost žádat po kraji – objednavateli příměstské dopravy - kompenzaci ztráty, kterou pro ně poplatek za vjezd je.