To se však představitelům kraje Vysočina nezamlouvá. Proto chtějí dát značky Zimní výbava i na některé úseky krajských silnic. „Jednalo by se o úseky silnic II. třídy souběžné s dálnicí,“ informoval včera šéf Krajské správy a údržby silnic kraje Vysočina Jan Míka.

Bez zimních pneumatik se tak motoristé konkrétně v sousedním Žďársku patrně neobejdou například na silnici II/602 v okolí Měřína, Velkého Meziříčí a Velké Bíteše. Dalších vytipovaných úseků je v okrese Žďár nad Sázavou několik, nic však není definitivní.

„V současné době čekáme na vyjádření jednotlivých měst s rozšířenou působností k věci umístění dopravních značek,“ informovala mluvčí kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Zatím tedy nejsou značky přikazující povinnou zimní výbavu na žádné z krajských komunikací.

„V okamžiku, kdy k tomu dojde, budeme prostřednictvím webových stánek kraje a dalších sdělovacích prostředků veřejnost informovat,“ dodala krajská mluvčí Jitka Svatošová.

Vytipované úseky

Na Třebíčsku byly dříve vytipovány úseky okolo Jinošova a Okříšek. „Od toho jsme nakonec ustoupili,“ reagoval ředitel Míka.

V „trojkových“ městech ještě většinou krajský dotaz nebyl projednán, takže v nejbližších dnech značky přikazující mít zimní pneumatiky v některých úsecích žďárského okresu nelze čekat.

Zatímco na krajských silnicích se řidiči se značkou vyžadující zimní pneumatiky v letošní zimě zřejmě setkají, na „jedničkách“ se s tím nepočítá. „Pokud bychom tyto značky v některých zónách instalovali, na silnicích nižších tříd by se pak musela provést opatření takového rozsahu, která by se nedala zvládnout,“ uvedla ředitelka Ředitelství silnic a dálnic v Jihlavě Marie Tesařová.

Jen na Islandu

„Stále omílané zimní pneumatiky u kamionů, jak je veřejnost zná u osobních aut, u nás prostě neexistují. Vyrábějí se pouze pro nákladní vozidla pohybující se v extrémních podmínkách Islandu a severní Skandinávie. Jinde se ani neprodávají, neboť by je čtyřicetitunový kolos na jiných než zasněžených silnicích okamžitě zničil,“ ohradili se proti nepřesné formulaci na webu www.kamionaci.cz řidiči těžkých vozidel.

„Pro zimní měsíce se běžně používají pneumatiky s označením M+S, tedy určené pro bláto a sníh, které se však liší pouze záběrovým dezénem, ale nikoliv směsí, ze které jsou vyrobeny,“ vysvětlili řidiči vozidel dálkové přepravy.

Co tedy řidiči kamionů vnímají jako největší problém? „Setkání s policistou, kterému to prostě nevysvětlíte. Sám jsem to zažil a hádejte se pak s úřední osobou. V opravdu kalamitních situacích přece každý soudný šofér okamžitě nasadí řetězy, protože jedině ty fungují,“ poznamenal Pavel Valášek ze Žďáru nad Sázavou, který má dvacetiletou zkušenost s řízením náklaďáků. Dodal, že podstatné je, aby pneumatiky používané v zimě u aut nad 3,5 tuny neměly hloubku profilu menší než šest milimetrů.
Že by však řidiči náklaďáků hromadně sjížděli z úseků dálnice a krajských silnic a ucpávali silnice první třídy, nepředpokládá šéf Dopravního inspektorátu ve Žďáře nad Sázavou Jan Kostečka. „Na „jedničkách“ evidujeme problémové úseky na Novoměstsku, Bystřicku nebo u Ostrova nad Oslavou. Předpokládám, že pro šoféry by to byla příliš velká zajížďka,“ uvedl Kostečka s tím, že povinnost zimní výbavy se měla řešit globálně.

Budou zimní pneu povinné všude?

Od 1. listopadu 2009 do 30. března 2010 je povinné pro každého řidiče v úseku dálnice D1 Loket exit 66 po Velká Bíteš exit 162 mít na voze zimní obutí. Ministerstvo dopravy navíc souběžně pracuje na návrhu novely, která by ustanovila pro další roky povinnost plošného použití zimních pneumatik v zimním období.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

LENKA MAŠOVÁ
HANA JAKUBCOVÁ