VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Žigulík byl velmi žádaný dokonce i na Západě

Třebíč – Když se řekne „žigulík", většina dnešních motoristů si představí jeden z obstarožních symbolů totalitní éry. Pamětníci si však vybaví dlouhé fronty před Mototechnou, martýria s úplatky a protekcemi, zkrátka všechna ta úskalí, která vedla k získání tehdy velice módního a nedostatkového zboží – ruského automobilu.

9.10.2015
SDÍLEJ:

VAZ 2101 z roku 1974 Foto: Jan Kotlík

Že nebyl tak docela ruský, dnes už ví také málokdo. Proto jistě neuškodí zavzpomínat na historii tohoto velice úspěšného automobilu, který sklízel uznání i na západních trzích. V šedesátých letech minulého století nastal prudký rozvoj automobilismu i ve státech tzv. Východního bloku. Výroba domácích automobilek se prudce zvyšovala, ale ani tak nestačila uspokojovat poptávku. U nás se představila technicky pokročilá Škoda 1000 MB, v NDR nastoupil nový Wartburg 353 se zcela přepracovanou karoserií nadčasových tvarů a Rumunská automobilka Dacia začala vyrábět licenční Renault 8 s označením Dacia 1100. Jen Sovětský svaz byl jaksi pozadu a příslušní odpovědní pracovníci si toho byli dobře vědomi. Sovětské automobilky sice mohly dále zvyšovat objem výroby, ovšem vyráběné Moskviče a Záporožci byly beznadějně zastaralé a to jak svoji technikou tak i karoseriemi. Sovětské osobní automobily zkrátka i ve východní produkci dostaly nálepku zastaralých vozů, a to vedení strany nemohlo dopustit


První nabízenou možností byl vývoj nového moderního vozu. Vzhledem k časové náročnosti byla tato možnost zamítnuta. Problém bylo třeba řešit ihned. Řešením bylo navázat spolupráci se západním partnerem. To bylo ovšem z politického hlediska velice problematické řešení. Nakonec bylo rozhodnuto o uzavření smlouvy s italskou automobilkou Fiat o spolupráci při výrobě nového vozu, jehož základem měl být Fiat 124, automobil, který získal titul „vůz roku 1966". Tento moderní západní vůz by však na ruských silnicích neobstál. Proto museli sovětští konstruktéři učinit několik podstatných úprav a vylepšení, aby nový ruský vůz mohl konkurovat „nezničitelným" Moskvičům, a dokonce je i předčít. Říká se, že prvních několik Fiatů 124 na pověstných ruských zkušebních polygonech vydrželo sotva týden. Výsledkem získaných poznatků bylo zesílení karoserie včetně zavěšení kol, zesílená soustava topení, výkonnější elektrosoustava 
s alternátorem namísto původního dynama a další. Změnou také prošel motor, který byl vyvinut v Itálii. Dostal ventilový rozvod OHC s vačkovou hřídelí v hlavě motoru, namísto rozvodu OHV ve Fiatu. Spojka v ruském voze měla také větší průměr a hydraulické ovládání. Ústupkem moderní technice byla záměna zadních kotoučových brzd za bubnové, které byly na ruských blátivých cestách spolehlivější. Zvětšila se samozřejmě i světlá výška. Zvenku se ruský vůz lišil zapuštěnými klikami, většími svislými ochrannými členy nárazníků a otvorem pro roztáčecí kliku motoru, která byla součástí výbavy.

Socialistický hit

V roce 1967 byla započata výstavba zcela nové továrny ve městě Togliatti. Město, které se původně jmenovalo Stavropol, bylo přejmenováno v roce 1964 na Togliatti podle jména vůdce komunistické strany v Itálii. Mamutí komplex schopný produkovat statisíce nových automobilů ročně byl postaven v rekordním čase a již v roce 1970 z jeho bran začaly vyjíždět nové vozy, které dostaly označení VAZ 2101 Žiguli. VAZ jako zkratku Volžského automobilového závodu, Žiguli podle nedalekého pohoří. „Nulajednička" se stala obrovským trhákem a to nejen v zemích východního bloku. Žigulík byl velice žádaný i na Západě a to z důvodu jeho robustní techniky a velice příznivé ceny. Žigulík se samozřejmě začal prodávat i u nás, kde byl neustále nedostatkovým zbožím. Jelikož naše Škodovky řady 100/110 byly ve srovnání s Žigulíkem zastaralé co se týká karoserie, komfortu, jízdních vlastností i vybavení, nastala situace, že zájemci o novou Škodovku zapsaní dlouhá léta v pořadnících se vzdávali svých míst a raději čekali na nový ruský vůz. Proto také byly výrazně upraveny ceny automobilů prodávaných u nás. Výsledkem bylo, že naše Škoda s motorem vzadu byla levnější nežli sovětský VAZ, a tudíž i prodejnější.

VAZ 2101 z roku 1974 vlastní manželé Drozdovi z Pozďatína. Na tachometru má pouhých 59 tisíc ujetých kilometrů a získali ho v dědictví po prvním majiteli. Na jejich Žigulíku sice najdeme pár kosmetických vad, ale kořínek má zdravý. A navíc, Drozdovi jsou rozhodnuti dopřát mu celkovou renovaci, aby se ocitl ve stavu, v jakém byl v roce 1974, kdy se o něj zákazníci doslova rvali.

Příště se dočteme, jak se dále rozvíjel výrobní program v Togliati o další typy Žigulíků.

Jan Kotlík

Autor: Redakce

9.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pavel Kováčik.

Výsledek voleb hodnotím velmi špatně, reagoval lídr komunistů na Vysočině

Pálovice.
6

V odlehlých vsích zvítězil Okamura. Moc jiných politiků se tam nehrnulo

Je to úžasný výsledek, který jsme na Vysočině nečekali, říká nová poslankyně ANO

Náměšť nad Oslavou – Do Sněmovny se dostala za hnutí ANO na Vysočině také Monika Oborná, osmadvacetiletá projektová manažerka v zemědělství z Náměště nad Oslavou. Kraj tak má nyní čtyři poslance oproti dřívějším dvěma. Hnutí Andreje Babiše tu získalo 28,63 procent hlasů a převálcovalo dříve dominantní sociální demokracii.

Hodnocení voleb: Zklamání i naděje politiků

Vysočina - Politici a odborníci z Kraje Vysočina komentují výsledky voleb

Lídr TOP 09 na Vysočině se obává ztráty demokracie

Vysočina - Strana TOP 09 se do poslanecké sněmovny dostala takříkajíc s odřenýma ušima.

AKTUALIZOVÁNO

ONLINE: Volby skončily. ANO vítězí i na Vysočině

Vysočina - Volby do Poslanecké sněmovny ČR skončily. Vysočina už není oranžová. Zmodrala a ovládlo ji podobně jako jiné kraje hnutí ANO.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení