Blízkým přítelem Ranného byl třebíčský novinář a umělec Arnošt Pacola. „Práce Emanuela Ranného najdeme v Národní galerii, ale i v cizině. Jeho díla vlastní galerie v Portugalsku, Německu, Polsku, Thajsku, Itálii, Japonsku, USA, Číně nebo Rusku,“ upozornil Pacola, když před pěti lety zahajoval výstavu Ranného grafik, kterou Třebíč uspořádala k mistrovým pětasedmdesátinám.

Oblíbenou grafickou metodou Emanuela Ranného byla litografie a suchá jehla. Právě suchá jehla je velmi pracný postup, který nelze nijak mechanizovat. „Tím nejlepším a nejcitlivějším nástrojem pro dokonalé vytření barvy je dlaň grafikovy ruky zraňovaná ostrými hranami drátku,“ vysvětlil tehdy Arnošt Pacola. „Emanuel Ranný, který tiskne své grafiky z metrových měděných desek i na ty největší formáty ručních papírů, tak musí svoji práci na dny i týdny přerušovat, aby se mu ruka dostatečně zregenerovala.“

Starosta Okříšek  s dokumentem pro stavbu z roku 1883 a dokumenty pro stejně velkou stavbu potřebnými v roce 2022.
Na stavební řízení stačil jeden list papíru. Dokazuje to dokument z Okříšek

To, že Ranný pro suchou jehlu volil velké formáty, ho mezi jeho kolegy podle Pacoly činilo naprosto výjimečným. Všichni ostatní grafici, kteří se suchou jehlou zabývají, pro ni používají mnohem menší rozměry. Nyní Pacolu Ranného smrt zasáhla. „Znali jsme se hodně dlouho. Naposledy jsem ho viděl asi před dvěma měsíci,“ sdělil s tím, že více se k této smutné události nechce vyjadřovat.

Zdroj: Deník/Milan Krčmář

Emanuel Ranný se narodil 3. února 1943 v Brně. Vystudoval gymnázium v Tišnově a Uměleckoprůmyslovou školu v Brně, kde se přátelil například s básníkem Janem Skácelem. Od roku 1965 pracoval jako propagační výtvarník v Západomoravských strojírnách Třebíč. Tehdy se třebíčská zákoutí začala objevovat v jeho díle.