Hašením ze vzduchu strávil dva dny. „Předpokládám, že se tam ještě vrátím. Zatím v Jihlavě děláme drobnou údržbu letadla. Sedmdesát letů určitě nebude finální číslo. Při takhle intenzivní činnosti jde o běžné číslo,“ popisuje letec společnosti Air Jihlava.

Zdroj: Tomáš Lach

Zdeněk Kölbl je součástí systému letecké hasičské služby. S pomocí neváhal ani na chvíli. „Hasiči nám zavolali, že máme vyrazit. Tak jsem vyrazil,“ přibližuje stroze muž.

Z Vysočiny je jediným z letců, kteří s plameny zápasí. „V republice jsou jen tři stanice letecké hasičské služby. Jedna leží v Mnichově Hradišti, druhá v Placích u Plzně a pak ji ještě máme my v Jihlavě,“ vysvětluje. Za běžných situacích dohlíží na Vysočinu a moravské kraje. Kvůli rozsahu požáru však nyní zasahuje i v Ústeckém kraji.

Kouř nad Brodem v úterý dopoledne.
Kouřová clona nad Brodem: město zahalil dým z velkého požáru v Českém Švýcarsku

Jde o situaci, kterou v životě ještě nezažil. „Takový plošný rozsah si nepamatuji. Ale ohně s podobnou intenzitou už jsme párkrát hasili. Dokonce i tady na Vysočině. Naposledy se nám v kraji silně rozhořelo v červnu roku 2019. Bylo to někde na Havlíčkobrodsku,“ vzpomíná muž, který má patnáct let zkušeností u hasičské letecké služby. Samotnému létání se věnuje ještě déle. Nalétáno má přes čtyři tisíce pět set hodin.

K plamenům vyráží s dvouplošníkem Antonov An-2. „Jde o letadlo, které se na hašení požárů používá běžně. Skáčou z něj také parašutisté. Má hodně silný motor,“ přibližuje pilot své letadlo, kterým kropí zem pod sebou vodou.

Zdroj: Youtube

Práci hasičů na zemi obdivuje. „Jsou to neskuteční borci. Smekám před nimi. Jsou jen pár desítek metrů od pekla. Mají mnohem těsnější zážitek než já v kokpitu. Navíc jsou navlečení v těžkých oblecích. Nedá se to úplně srovnávat s tím, co dělám já. I když taky slétávám dolů na dosah, tak přece jen jde o něco jiného,“ dodává skromně na závěr Zdeněk Kölbl.