„Dívám se na to z oken, je to nějakých dvacet metrů do mého domu. Řinčí tam sklo, práší se. Někteří řidiči, když přijedou na rampu, ještě schválně zatroubí," říká Otakar Dvořák z Okrajové ulice. Sousedé z okolí už mají překladiště plné zuby a sepsali proto petici. „Žádáme zrušení skládky. Nikomu by se nelíbilo, kdyby se na to musel dívat z okna," přišel Otakar Dvořák ve čtvrtek říct zastupitelům města. Příliš ale nepochodil. Politici z radnice, od kterých lidé vcelku logicky čekají zastání, tvrdí, že nemohou dělat nic. Přestože odpady se skutečně překládají na samé hranici obytné čtvrti, jak se může na leteckých mapách přesvědčit každý.
O překladišti prý nerozhodovala radnice. Povolení provozovatel dostal od krajského odboru životního prostředí. „Nás se nikdo na souhlas neptal. Kdyby bylo v naší kompetenci to zavřít, tak je to zavřené," prohlásil starosta Třebíče Pavel Heřman.
Krajský úřad ale kontruje. „Stavbu povolil Městský úřad Třebíč," říká mluvčí úřadu Eva Neuwirthová a ukazuje veřejnoprávní smlouvu z října 2011. Vyplývá z ní, že městský úřad skutečně se stavbou logistického centra pro manipulaci s odpady v areálu bývalé PSJ souhlasil. „Teprve poté nastupuje krajský úřad, který pro městským stavebním úřadem povolenou stavbu vydává souhlas s provozem," dodává mluvčí. Souhlas k provozu firma AVE dostala loni v březnu.
Rampa a jedno či dvě auta denně
Situaci se za radnici snaží zachránit Vladimír Obršlík ze stavebního odboru. Jednal s vedením firmy AVE i lidmi ze čtvrti, hygieniky i s inspekcí životního prostředí. Inspektoři se mají přijet na místo přesvědčit, hygienici nařídili měření hluku. To lidé z okolí oceňují, zdá se jim to však poněkud málo. „Město se honosí titulem Zdravého města. Tohle zdravému městu neodpovídá. Je mi s podivem, že jsme při povolování vůbec nebyli osloveni, jako majitelé sousedních pozemků," diví se Jaroslav Němec z Kosmákovy ulice. Ředitel firmy AVE Marcel Benda se proti kritice ohrazuje. „V areálu jsme v podstatě postavili pouze rampu o rozměru přibližně 10 x 25 m, na níž najede automobil svážející odpad a náklad jednoduše uloží do většího kontejneru. Odpad se vlastně při tomto procesu vůbec nedotkne země. Zdůrazňuji, že logistické centrum není mechanická, biologická, ani žádná jiná úpravna odpadů," podotkl Marcel Benda.
Do logistického centra podle něj vozí jeden až dva svozové vozy denně plasty, papír a komunální odpad. „Nyní se bude kvůli stížnostem občanů znovu provádět měření hluku, které, jak jsme přesvědčeni, ukáže, že logistické centrum žádné normy nepřekračuje," zmínil.
Vedení města se bude překladištěm odpadů příští týden nadále zabývat. „Máme svolanou schůzku všech zainteresovaných," potvrdil Heřman.