„Brzy už lidé uvidí práce na nové mostovce. Jedeme podle harmonogramu, termín zprovoznění mostu k 31. říjnu držíme,“ uvedl stavbyvedoucí Petr Novotný ze společnosti OHL ŽS, která zakázku vysoutěžila. Podle jeho slov jde o standardní stavbu s běžnými problémy. „Například původní opěra mostu, ta směrem k Hrotovické ulici, měla beton v horším stavu, než se původně předpokládalo. Dělají se tam proto rozsáhlejší betonářské práce,“ přiblížil.
Vlaky pojedou pomaleji
Od července do září pojedou vlaky tímto místem rychlostí omezenou na 20 kilometrů v hodině. Stavbaři si u drah domluvili noční víkendové výluky, aby mohli dělat práce, u kterých potřebují mít volno v prostoru kolejiště.
„Demontáž protihlukové zdi, která odděluje silnici od nemocnice, zahájíme v týdnu od 8. července. Předpokládané dokončení nové zdi je do konce října tohoto roku. Bude z hliníkových panelů, barevná, v různých odstínech zelené,“ řekl stavbyvedoucí.
Noční betonářské práce, které budou hlučné, ale nelze se bez nich kvůli provozu na trati a kvůli napjatým termínům obejít, schválili hygienici. „Zatím nemáme žádné stížnosti na hluk od obyvatel z okolí. I s vedením nemocnice jsme v kontaktu a je to bez problémů,“ konstatoval zástupce zhotovitele. Rekonstrukcí prochází i nájezdová rampa směrem ke Sportovní ulici.
Asi nejnepříjemnější komplikací prý bývá horké počasí. „Když je 38 °C ve stínu, vzduch se nehne, dělá se hůř jak na Balkáně, kde jsme taky stavěli. Je tam sice vedro, ale nějak snesitelnější. Prostě jiné klima. Stavěli jsme tam u hraničního přechodu Bijaća tři mosty, šest kilometrů dálnice a tunel,“ prozradil stavbyvedoucí Novotný.
Kde je silnice?
Informace o významné dopravní stavbě uprostřed Třebíče před jejím započetím několikrát oblétly celý širší region a bylo to mezi majiteli aut téma číslo jedna. Jaké proto bylo překvapení, když jednoho dne objel zábrany v Hrotovické ulici řidič staršího vozidla a zamířil k jámě nad tratí. „Podařilo se nám ho zastavit včas. Starý pán se divil, co se děje. Jindy tudy přece normálně jezdí a teď tu zeje díra v silnici,“ prozradil úsměvný moment jeden z dělníků.
Rekonstrukce železničního mostu, nájezdové rampy a stavba nové protihlukové zdi u třebíčské nemocnice je společným projektem kraje a státu, protože se v křižovatce potkávají státní silnice I/23 a krajská silnice II/351. Veškeré práce dodává společnost OHL ŽS, která zakázku vysoutěžila.
Veškeré práce na stomilionové zakázce provádí jedna firma, právě OHL ŽS. „Samotný most nad tratí byl vysoutěžen za 55,7 milionů korun s daní,“ sdělila náměstkyně šéfa Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Monika Vavřínková. Původní most byl uveden do provozu 1. srpna 1995 a v poslední době po něm denně projelo 14 tisíc aut, z toho přes tři tisíce nákladních. Jeho zásadní přestavba se dělá kvůli tomu, že se dostal do havarijního stavu a přestal být bezpečný.