A zůstane to tak i nadále. Narozdíl od některých sousedních krajů totiž na Vysočině zatím takzvaný integrovaný dopravní systém nevznikne. „Lidé, kteří jezdí na Brno si myslí, že tady se s tím nic nedělá. Opravdu jde o komfort a měli bychom říci, jestli půjdeme dál,“ komentoval starosta Bystřice nad Pernštejnem Karel Pačiska. Přestože je z tábora „vládnoucí“ ČSSD, zůstal jeho názor v menšině.


Nevíme, co nás to vlastně bude stát


Podle hejtmana Jiřího Běhounka (ČSSD) by byl spíše než integrovaný dopravní systém vhodnější název integrovaný platební systém. Tento výraz podle něj přesněji popisuje, oč vlastně jde – tedy o propojení vlakových, autobusových a městských spojů tak, aby se zákazník dostal s jednou, elektronickou jízdenkou kamkoliv na Vysočině i mimo ni. Spolu s tím by mělo dojít k vytvoření zónových nebo časových cenových tarifů.


„Vzhledem k tomu, v jaké rozpočtové situaci se nacházíme, je dobré zvažovat, jestli jsme dnes v té nejvhodnější chvíli pustit se do dalších kroků,“ říkal někdejší hejtman, občanský demokrat Miloš Vystrčil.


Náklady na zavedení jednotné elektronické jízdenky by se blížily dvanácti milionům korun. Dalších asi osm milionů by stál každoroční provoz.
„Nebudu kritizovat detaily, mohl bych o tom hovořit dlouho. Je to moje prosba, nepouštějme se do toho experimentu dnes,“ prosil zastupitele někdejší Vystrčilův náměstek, lidovec Václav Kodet.


„Právní prostředí integrovaných dopravních systémů je prostě džungle. Náš kraj je obklopen několika systémy, se kterými to v současné době nelze provázat. Věřím, že jednou spatří světlo světa velice potřebná právní norma pro organizace veřejné dopravy a přál bych si, aby to bylo v tomto volebním období,“ dodal Kodet.


Je to služba jako každá jiná


Podle současného prvního hejtmanova náměstka Libora Joukla (ČSSD) je synchronizace placení za dopravu službou. „V tuto chvíli vám předkládáme dílčí materiál a ptáme se, jestli chcete dál, nebo nechcete. Každá služba něco stojí a my musíme říct jestli lidi, kteří jezdí každý den do práce, chceme nějakým způsobem zvýhodnit,“ obhajoval předkladatel návrhu Joukl.


„Důležité je to už jen proto, aby nám tito lidé nezahušťovali už teď přeplněné silnice. Měli bychom dělat všechno pro to, abychom je převedli na hromadné dopravní prostředky,“ dodal Joukl.


Svým rozhodnutím nicméně zastupitelé další postup projektu zatím zastavili. Z půl milionu obyvatel Vysočiny se denně dopravuje do zaměstnání a do škol na sto deset tisíc lidí. Podle odhadu náměstka Joukla by se v případě zavedení integrovaného dopravního systému zvýšil počet lidí v hromadné dopravě o patnáct procent.