Bude možné nastupovat se dvěma kočárky? I to jsou otázky, které Třebíčané pokládají poté, co radnice oznámila výsledky výběrového řízení na nového provozovatele městské autobusové dopravy. „Kolikrát stojí na zastávce kočárky dva a řidič může pustit jen jeden. Je na jeho zodpovědnosti, zda umožní i nástup druhého. Zvláště v dešti nebo naopak horku je to tedy taková nepříjemná sázka do loterie,“ vysvětlila maminka ročního dítěte Alena Slabá. „Takže je mi celkem jedno, která firma bude od roku 2025 v Třebíči s autobusy jezdit, spíš mi jde o tu praktičnost,“ dodala.

Ilustrační foto.
ICOM v Třebíči končí, obří zakázku na provoz městské dopravy vyhrál Bors

Nástup dvou kočárků přislíbil již dříve starosta Pavel Pacal. Nově ale také uvedl, že nyní se čeká na to, zda se nějaká firma k výsledkům výběrového řízení nevyjádří. A jak se zdá, podání námitky je na obzoru. Společnost, která celý konkurz administrovala, městu doporučila, aby z řízení vyloučila velkobítešský podnik BDS-Bus.

O zakázku, která mohla mít v konečném součtu hodnotu až jednu miliardu korun, se hlásilo celkem pět uchazečů. „Po vyhodnocení administrátorskou firmou je zde doporučení uzavřít smlouvu o poskytování těchto služeb se společností, která dala nejvýhodnější nabídku. Tou je společnost Bors Břeclav. Druhé doporučení administrátorské firmy je vyloučit z této veřejné zakázky v další účasti na zadávacím řízení společnost BDS-Bus. A to na základě toho, že údaje, které tento uchazeč předložil v zadávacím řízení, nesplňují zadávací podmínky,“ uvedl starosta.

Podle něj si BDS-Bus svévolně upravila formulář pro zpracování nabídkové ceny. „Vložila si tam vlastní hodnoty. Byly totiž dány hodnoty nájezdu ročních kilometrů, na kterých měla být postavená nabídka. Oni tam ale vložili vlastní kilometry,“ doplnil Pacal.

Zdroj: Deník/Milan Krčmář

Podle jednatele BDS-Bus Michala Klimenta k tomu došlo spíše kvůli pečlivosti, s jakou přistupovali ke konkurzu. „V zadávací tabulce byl uveden nájezd tuším 920 tisíc kilometrů. My jsme ale důsledně spočítali jednotlivé linky a vyšlo nám zhruba 960 tisíc kilometrů, takže jsme to nacenili na tuto hodnotu. Pak nám přišla žádost, abychom to nacenili zpět na 920 tisíc kilometrů, čímž se změnila celková cena,“ objasnil Kliment. „Takhle jsme to i vysvětlili, přičemž po tomto přepočtu jsme zřejmě byli vítězové. Nicméně od té doby nemáme z města žádnou zprávu,“ dodal Kliment.

Kontrakt platí na deset let, počínaje prvním lednem 2025. Protože se těžko dá předvídat dopředu, jaké budou cenové relace v roce 2035, firmy měly dodat hodnotu svých služeb pro první rok. Bors soutěž vyhrál s částkou zhruba 73,3 milionu korun, nabídka BDS-Bus skončila po zmíněném přepočtu jako třetí a byla asi o půl milionu vyšší než u vítěze. V obdobných rozsazích se pohybovaly čtyři první položky. S výrazným odstupem skončil jihlavský ICOM, který pod hlavičkou Trado-MAD provozuje dopravu v Třebíči nyní. Ten nabídl téměř 83 milionů korun.

Nabídky platí pro první rok kontraktu, nový dopravce bude v Třebíči jezdit deset let, počínaje 1. lednem 2025.Nabídky platí pro první rok kontraktu, nový dopravce bude v Třebíči jezdit deset let, počínaje 1. lednem 2025.Zdroj: Deník/Milan Krčmář

Firmy by nyní měly obdržet vyrozumění o průběhu výběrového řízení. Pak budou mít patnáct dnů, aby se proti jeho výsledku ozvaly. Stejně jako BDS-Bus zatím neobdržely vyrozumění podle sdělení svých představitelů ani vítězná Bors, ani poslední ICOM. „Jakmile ho obdržíme, seznámíme se s rozhodnutím a zvážíme podání námitek,“ odpověděla za ICOM předsedkyně představenstva Kateřina Kratochvílová.

Třebíč vyhlásila výběrové řízení na nového provozovatele městské autobusové dopravy.
Třebíčí budou jezdit nové autobusy, některé budou i na elektřinu

Je tak možné, že se bude opakovat situace z minulosti, kdy zakázka na městskou dopravu v Třebíči také neprošla hladce. Řešil ji Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „U něj končí osm z deseti zakázek na veřejnou dopravu v rámci celé České republiky,“ konstatoval starosta.

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Alza otevře pobočku v Třebíči

Zdroj: Deník/Milan Krčmář