Právě od prvního dubna začíná platit nové omezení parkování nákladních vozidel kategorie „N“, kam patří dodávky nebo například Škoda Felicie ve formě "pick up", Škoda Octavie s mřížkou u zavazadlového prostoru, Fiat Doblo nebo Citroen Berlingo. Majitelé je mohou zaparkovat na odstavných parkovištích, které by měly být v docházkové vzdálenosti od sídlišť.

Náhradní parkovací plochy v docházkové vzdálenosti:

- Lékařský dům Vltavínská
- ul. Znojemská (Alfa, Na Hvězdě)
- ul. Koželužská, u točny MAD
- ul. M. Majerové – přilehlá parkoviště
- parkoviště nad a pod OC „Vysočina“
- ul. Míčova vč. přilehlých ploch
- ul. Modřínová – přilehlá parkoviště
- ul. Samešova
- ul. Brněnská vč. přilehlých ploch
- parkoviště u Atomu
- parkoviště u Laguny

Město k tomuto kroku přistupuje na základě stížností místních občanů, řidičů zimní údržby i svozových společností. „Koncem února proběhla zkouška průjezdnosti hasičských vozidel ulicemi, v rámci kampaně tři metry k životu, jíž hasiči na špatnou průjezdnost upozorňují. Do některých ulic se s hasičským autem kvůli špatně zaparkovaným autům vůbec nedostali. Máme podrobnou analýzu celkového stavu dopravy ve městě a připravujeme koncepční řešení,“ doplnila mluvčí třebíčské radnice Irini Martakidisová.

Jedním z nich je právě omezení parkování automobilů kategorie N. „Jsou to rozměrnější auta, používaná převážně k výdělečné činnosti. Tato, většinou firemní auta, by měla parkovat na soukromých pozemcích. První opatření z celkového konceptu se budou týkat lokalit Borovina, Dukovanská, Generála Svobody, Horka-domky, Marie Majerové, Na Kopcích, Novodvorská, Obránců míru a vybraných ulic v lokalitě Nové Dvory,“ uvedla Irini Martakidisová.

Některým obyvatelům se ale novinka příliš nelíbí. „Místo, aby řešili ty opravdu velká auta, která doopravdy překáží, chtějí otravovat lidi, kteří mají auta kategorie N. Patří mezi i ty normální, které mají vnitřní úpravy, ale nemají vliv na průjezdnost. Nechápu ani to, že se neustále staví nově bytové domy a čtvrti, ale parkovací místa k nim ne, a když tak pouze za nekřesťanské peníze k odkupu,“ mínil Libor Machát z Třebíče.

Jen na vlastní místo

Opatření se týká omezení stání vozidel, proto má zásobování výjimku. „Zásobování i zastavení za účelem vyložení a naložení nákladu bude nadále možné. Pro dlouhodobé odstavení vozidla bude potřeba využít vlastní plochu nebo parkoviště v docházkové vzdálenosti. Jedná se ale typicky o oblasti, kde výrazně převyšují bytové jednotky nad podnikatelskými provozovnami,“ vysvětlil vedoucí odboru dopravy Aleš Kratina.

Na dodržování začne od dubna dohlížet městské policie. „V případě umístění, nového, platného dopravního značení, budeme pachatele protiprávního jednání postihovat zcela v souladu se zákonem. Tomu, kdo se dopustí uvedeného protiprávního jednání může být uložena pokuta příkazem na místě až do výše dvou tisíc korun,. V případě, že nebude s projednáním přestupku na místě souhlasit, je možno celou záležitost předat příslušnému správnímu orgánu k dořešení,“ informovala mluvčí Městské policie v Třebíči Lucie Šerková.

Do budoucna připravuje radnice i systém rezidentního parkování. „Kvůli pandemii se přípravné práce výrazně zdržely. Chceme, aby v budoucnosti bylo možné pořídit parkovací kartu do rozšířených oblastí, především v sídlištích, také na dálku, přes e-shop, což vyžaduje důkladnou přípravu, aby bylo vše od začátku plně funkční,“ nastínil Aleš Kratina.