Především je potřeba dávat si pozor hned při vyřizování dovolené. Lákavé barevné fotografie italských, španělských či řeckých destinací v katalozích totiž nemusejí zobrazovat místo, na které se cestovatelé chystají. „Pod fotografií bývá někdy malými písmeny napsáno ilustrační foto. V tom případě nelze toto reklamovat,“ informovala Hana Růžičková z třebíčské Občanské poradny.

Situace je však jiná, pokud klientům cestovní kanceláře nestačí fotografie, ale mají všechno černé na bílém. „Jestliže je v katalogu a přímo ve smlouvě napsáno, jaké parametry má dovolená mít a nakonec to tak není, lze reklamaci nárokovat. Nejlépe hned na místě,“ radí Hana Růžičková. V tom případě „cestovka“ může, jako jednu z možností, hned na místě zařídit lepší ubytování. „Někdy však delegáti odmítnou reklamaci sepsat,“ upozornila Hana Růžičková. V tom případě nezbývá, než všechny nedostatky důkladně zdokumentovat. Natočit na videokameru, nafotografovat, mít v ruce výpovědi svědků, zkrátka obstarat si důkazy. Sepsat reklamační dopis a prokazatelně jej předat delegátovi. Pokud ani potom není možné se s kanceláří či agenturou domluvit třeba na slevě, nezbývá, než oslovit advokáta a pustit se do boje.

Adrenalin v krvi zvedla turistce, která se vydala s rodinou do Egypta, jiná nepříjemná zkušenost. „Náš pobyt měl trvat od soboty do soboty. Ve smlouvě je sice uvedeno, že první a poslední den dovolené je určený k přepravě, ale do Egypta jsme odlétali v sobotu ve 23.45 hodin!,“ popsala Hana z Třebíče. Cestovní kancelář tedy podmínku smlouvy dodržela, i když do sobotní půlnoci chybělo jen 15 minut, ale turisté se cítili podvedeni. „Když jsem se to dozvěděla asi tři dny před odletem, hodně jsem se rozčílila. Telefonovala jsem až do Prahy. Nic jsem ale nevyřešila, cestovka to měla ve smlouvě ošetřené,“ dodala.

Prohřeškem některých cestovních kanceláří bývá také nepřesná cena. Částka v katalogu často nezahrnuje například letištní či jiné poplatky.