VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za volantem vozu Jeep Cherokee jste pánem situace

Třebíč - V roce 1984 představila automobilka AMC/Jeep v novodobé historii první pětidveřový kompaktní terénní automobil v USA Jeep Cherokee. O rok před tím sice GM přišel se svým Chevroletem Blazer S-10, ten byl však pouze dvoudveřový. 

24.2.2015
SDÍLEJ:

JEEP CHEROKEE XJ. V jejich technických průkazech jsou vepsány roky výroby 1990 a 1991. Oba navíc nesou označení „Hight Output“. Znamená to nejvýkonnější verze, jejichž motory disponují 190 koňskými silami.Foto: Jan Kotlík

Jisté však je, že ho Cherokee na celé čáře předběhl v číslech prodejnosti, která se rázem zvedla z 82 140 na 153 801 Jeepů ročně! Jeep Cherokee se stal vzorem pro nadcházející vlnu malých terénních automobilů na americkém trhu.

Pod kapotou Cherokeezů je možné najít benzínové motory od čtyřválce 2.5 až po šestiválce 2.8. a 4.0. Převážně pro evropské zákazníky a vyznavače neekologické jízdy nadměrně otravující ovzduší nespálenými sazemi, si Cherokee nechal montovat turbodiesely 2.1 a 2.5, které jsou však evropské provenience. V prvním případě od firmy Renault, ve druhém od italské VM Motori.

Nutno dodat, že prvně jmenovaný motor nenadělal Jeepu zdaleka tolik ostudy, jako jeho italský kolega. Motory mohly být spojeny s elektronicky řízeným automatem, nejprve US výroby, posléze japonským, nebo pětistupňovým manuálem. Motory 2,5 TD se musely spokojit pouze s manuální převodovkou. Cherokeeho však bylo možno zakoupit i pouze s jednou hnanou nápravou.

V případě pohonu 4x4 dostával Cherokee na výběr ze dvou rozdělovacích převodovek. S rozdělovací převodovkou Selec Trac bylo možné jezdit buď s pohonem pouze zadní nápravy, se stálým pohonem všech kol, dále s pohonem 4x4 omezeným uzávěrkou mezinápravového diferenciálu nebo s těžkým terénním převodem 4x4, uzávěrkou a redukcí. U převodovky Command Trac, která byla montována převážně jen u manuálních převodovek, nebyla možnost neomezené jízdy s pohonem 4x4.

Zákazník měl dále na výběr z pětidveřové nebo třídveřové karoserie. Jeep Cherokee se vyráběl v nejrůznějších výbavách a verzích. Můžeme se setkat s dvoubarevným lakováním, imitací dřeva na bocích, rezervním kolem na zadních dveřích, chromovanými nárazníky a maskou nebo dokonce s čtyřsvětlovou maskou luxusní verze Wagoneer. Za zmínku určitě stojí i u nás poměrně vzácný pick-up s názvem Comanche. Jeep Cherokee se stal častým předmětem mnoha individuálních úprav. Díky své velikosti a dobrým jízdním vlastnostem v terénu byl velice oblíbeným nástrojem v různých soutěžích. S motory 4.0 se Cherokee neztratil ani na silnicích. To platilo obzvláště o verzích se zvýšeným výkonem a názvem High Output.

Jeep Cherokee má karoserii o rozměrech běžného kombíku. Na první pohled však zaujme klasickými a nekompromisně hranatými tvary. Mřížkováním přední masky se hlásí k prapůvodním Jeepům. Interiér se pyšní osobitým stylem, což ale platí jen o původní verzi před faceliftem. Ve faceliftové verzi (1997-2001) se zakulacenou přední maskou a zadní partií najdeme jen tuctovou palubní desku a nevýrazný volant s airbagem.

Tvar předních sedadel Jeepu si nezadá s anatomickými moderními sedadly sportovních automobilů, zejména masivní „polštářování" opěradla se postará o bezpečné boční vedení těla. U tohoto auta je to ostatně nezbytné, protože sedadla mají za úkol udržet řidiče v sedle při řádění v terénu. Ale pozor! Dobré boční vedení těla není na úkor tvrdých a nepohodlných sedadel tak, jako je tomu v moderních vozech. Jen spolucestující na zadních sedadlech jsou při nastupování a vystupování nuceni k mírnému atletickému výkonu, protože do otvoru dveří výrazně zasahují blatníky a podběhy zadních kol.

Delší rozvor usnadňující nastupování by byl na úkor jízdních vlastností v terénu, a o ty tu jde především. Je zajímavé zmínit se ještě o jedné z vlastností Cherokeeho. Kdo někdy měl auto s pátými (nebo třetími) dveřmi v zádi ví, že tato část karoserie je velice náchylná ke korozi. U Cherokeeho je tento problém vyřešen zadní dveře jsou celé z laminátu.

Indiáni v Třebíči

V Třebíči můžeme narazit hned na několik Jeepů XJ. Většina z nich je však osazena italským vznětovým motorem s manuální převodovkou. Jezdí zde ale i několik původních XJ s řadovými šestiválci, automatickými převodovkami AV340 a rozdělovacími převodovkami Selec Trac. Tedy s tím nejlepším, co bylo do Cherokeeho montováno.

Dnes si představíme dva. V jejich technických průkazech jsou vepsány roky výroby 1990 a 1991. Oba navíc nesou označení „Hight Output". Znamená to nejvýkonnější verze, jejichž motory disponují 190 koňskými silami. Naše dvojčata se pyšní černou barvou a klubovými znaky Free Riders na dveřích. První z nich, XJ z roku 1991, který na první pohled rozeznáme podle plastových dílů ve stříbrné barvě a přídavných světel na střeše, má navíc držák rezervního kola na zadních pátých dveřích, doplněk, který se v Evropě nikdy nenabízel. Majitelem je Štěpán Ošmera, který jej osadil pohonem na LPG a s chutí ho využívá při svých rybářských výpravách.

Druhý XJ z roku 1990 poznáme podle celé černé karoserie a originálních disků z lehké slitiny. Jeho majitel Honza Zálešák jej používá v každodenním provozu. Každodenní používání Honzova Jeepu se podepsalo na poněkud omšelém vzhledu karoserie. Oba dva Jeepy disponují plnou výbavou, tzn. koženými sedadly, klimatizací, tempomatem, elektricky seřiditelnými sedadly a zrcátky, střešním panelem s teploměrem a kompasem a mnoha dalšími vymoženostmi.

Co se týká jízdních vlastností Cherokeeho, nejde jinak, nežli pochválit. Motor 4,0 HO si s malým Cherokeem doslova pohrává. To se také odráží na přijatelné spotřebě 10 l/100 km při delších jízdách. Elektronicky řízená automatická převodovka se stará o vše potřebné a tak zbývá čas věnovat se plně řízení. Obě tuhé nápravy o sobě při vyšších rychlostech na nerovnostech sice dávají vědět, ale kdo umí korigovat směr při občasném odskočení kol, ten si vychutná i svižnější jízdu. Ostatně omezovač rychlosti u této verze je nastaven až na 180 km/hod.

Jeep Cherokee je nesporně úžasné auto, které nelze srovnávat s žádným jiným. Za jeho volantem jste naprostými pány situace a nejste téměř ničím omezeni jak na silnici, tak v terénu, a to v každém počasí.

Autor: Redakce

24.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pavel Kováčik.

Výsledek voleb hodnotím velmi špatně, reagoval lídr komunistů na Vysočině

Pálovice.
6

V odlehlých vsích zvítězil Okamura. Moc jiných politiků se tam nehrnulo

Je to úžasný výsledek, který jsme na Vysočině nečekali, říká nová poslankyně ANO

Náměšť nad Oslavou – Do Sněmovny se dostala za hnutí ANO na Vysočině také Monika Oborná, osmadvacetiletá projektová manažerka v zemědělství z Náměště nad Oslavou. Kraj tak má nyní čtyři poslance oproti dřívějším dvěma. Hnutí Andreje Babiše tu získalo 28,63 procent hlasů a převálcovalo dříve dominantní sociální demokracii.

Hodnocení voleb: Zklamání i naděje politiků

Vysočina - Politici a odborníci z Kraje Vysočina komentují výsledky voleb

Lídr TOP 09 na Vysočině se obává ztráty demokracie

Vysočina - Strana TOP 09 se do poslanecké sněmovny dostala takříkajíc s odřenýma ušima.

AKTUALIZOVÁNO

ONLINE: Volby skončily. ANO vítězí i na Vysočině

Vysočina - Volby do Poslanecké sněmovny ČR skončily. Vysočina už není oranžová. Zmodrala a ovládlo ji podobně jako jiné kraje hnutí ANO.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení