Je někdo z Třebíčska v Mexiku?
Podle mých informací ne.
Co udělá mexická chřipka a krize s počty letošních prodaných zájezdů?
My jako internetoví prodejci na tom nejsme výrazně špatně. Ale očekávali jsme růst 20 až 30 procent a nerosteme, takže určitá prohra to pro nás je. Ovšem vzhledem k tomu, že jsme neočekávali jakékoli předimenzování firmy, máme čas alespoň dodělat resty, nový vnitřní systém komunikace, na který dříve čas nebyl. Letos prodáme stejně či mírně víc, než loni. Očekáváme velice silné léto, kdy firmu de facto zdvojnásobíme. Trochu složitější je situace na Slovensku, kde máme také pobočku a kde trh spadl velmi tvrdě. Tam je pokles o 20 procent.
Jaký je důvod?
Krize zastihla Slovensko v naprosto nevhodném okamžiku vzhledem k jejich přechodu na euro. My ještě korunu můžeme devalvovat a být alespoň trochu konkurenceschopní při vývozu zboží. Slováci nemohou, ceny musejí nechat nastavené tak, jak byly. Nemají co devalvovat. Musejí regulérně dostat méně peněz.
Má krize paradoxně i nějaký kladný dopad?
Ano, krize nám částečně i nahrává. Spadl ruský trh s dovolenými, objem tam šel na pětinu. Hodně poklesla i poptávka v Německu. Řecko, Egypt, Tunisko jsou relativně prázdné. Tam se zájezdy prodávají lépe, protože je mnoho hotelů volných.
A jak letos prodává zájezdy vaše agentura?
Myslím, že dochází jen k odkladu, co se týče mexické chřipky, to nás až tak nepoznamená. Podobných případů již bylo v minulosti více. Ať v Thajsku nebo jinde. My to máme jednodušší než klasická cestovní kancelář.
Proč?
Pokud lidé nepojedou do Mexika, pojedou jinam, kde chřipka není. Cestovní kancelář, která se zaměřuje výhradně na jeden produkt, to má horší. Pokud má v době mexické chřipky pouze Mexiko či v době ptačí chřipky a tsunami Thajsko, potom musí být úplně nešťastná. Do takových destinací jde jen silná cestovka. Nám, jako cestovní agentuře, pokud není nějaký vyloženě závažný problém, se nic moc nestane. Mexiko nepatří v rámci českých dovolených mezi až tak preferované destinace. Daleko hůř by bylo, kdyby padlo Řecko.
Z jakého důvodu?
Jednak by lidé velmi znejistěli, protože by se necítili dobře už ani v Evropě a navíc by se už nikam jinam nemuseli vejít. Řecko je nejžádanější destinace u nás s obrovskou kapacitou, klienty by už nebylo možné přesunout do jiné země.
Co Chorvatsko?
Tam se moc nelétá. Mnoho lidí do Chorvatska jezdí auty nebo autobusy, to nejsem schopen úplně posoudit. Navíc kdyby byl problém v Chorvatsku, nastal by zase obrovský zmatek. Klienti by se také už nikam jinam nevešli, protože jich tam prostě jezdí hodně.
Jak vidíte letošní prodej zájezdů?
Co se týče prodeje, očekáváme bouřlivé léto. Lidé žijí v nejistotě, co bude. Ze statistik plyne, že si raději nekoupí ledničku nebo pomalu nebudou jíst, ale na dovolenou pojedou. V létě bude ohromný zmatek. Dnes lidé sami nevědí, jestli budou mít práci a zda-li tu stejnou, kterou mají v současné době. To znamená, že samozřejmě nevědí ani to, jestli budou mít vůbec dovolenou. A tak si nemohou nic dopředu plánovat. Řešit to budou až úplně na poslední chvíli.
Budou letos dovolené oproti loňsku levnější?
Já bych na to nespoléhal. Zatím je průměrná cena malinko vyšší než loni. Je otázkou, zda lidé třeba nekupují lepší hotely. I z tohoto pohledu je to loterie. Hodně to klienti nechávají na poslední chvíli, říkají si: „Ještě počkáme ten týden.“ A pak už je třeba letadlo vyprodané. Je to hra na kočku a myš. Čeká se, že cena do konkrétní destinace klesne, ona neklesne a hotel je pryč. Lidé zkoušejí, zda to vyjde nebo ne. Nakonec máme zkušenost, že se prodá víceméně všechno.
Platí, že předčasný nákup zájezdu je nejvýhodnější?
To v současné chvíli nemusí platit. Protože cestovní kanceláře ruší odlety z Brna a Ostravy, tak nakonec může být nákup zájezdu jako Last Minute větší garancí odletového místa. Bude pár dní před odletem větší jistota, že letadlo z Brna nebo Ostravy poletí.