VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Třebíčska nikdo na zájezdě v Mexiku podle všeho není

Třebíč - V letošní letní sezoně bude dovolené ovlivňovat šířící se epidemie takzvané mexické či prasečí chřipky a hospodářská krize. Co to znamená pro cestovní agentury i klienty samotné, se Deník zeptal ředitele internetové cestovní kanceláře www.zájezdy.cz Třebíčana Igora Uherčíka.

17.5.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Je někdo z Třebíčska v Mexiku?

Podle mých informací ne.

Co udělá mexická chřipka a krize s počty letošních prodaných zájezdů?

My jako internetoví prodejci na tom nejsme výrazně špatně. Ale očekávali jsme růst 20 až 30 procent a nerosteme, takže určitá prohra to pro nás je. Ovšem vzhledem k tomu, že jsme neočekávali jakékoli předimenzování firmy, máme čas alespoň dodělat resty, nový vnitřní systém komunikace, na který dříve čas nebyl. Letos prodáme stejně či mírně víc, než loni. Očekáváme velice silné léto, kdy firmu de facto zdvojnásobíme. Trochu složitější je situace na Slovensku, kde máme také pobočku a kde trh spadl velmi tvrdě. Tam je pokles o 20 procent.

Jaký je důvod?

Krize zastihla Slovensko v naprosto nevhodném okamžiku vzhledem k jejich přechodu na euro. My ještě korunu můžeme devalvovat a být alespoň trochu konkurenceschopní při vývozu zboží. Slováci nemohou, ceny musejí nechat nastavené tak, jak byly. Nemají co devalvovat. Musejí regulérně dostat méně peněz.

Má krize paradoxně i nějaký kladný dopad?

Ano, krize nám částečně i nahrává. Spadl ruský trh s dovolenými, objem tam šel na pětinu. Hodně poklesla i poptávka v Německu. Řecko, Egypt, Tunisko jsou relativně prázdné. Tam se zájezdy prodávají lépe, protože je mnoho hotelů volných.

A jak letos prodává zájezdy vaše agentura?

Myslím, že dochází jen k odkladu, co se týče mexické chřipky, to nás až tak nepoznamená. Podobných případů již bylo v minulosti více. Ať v Thajsku nebo jinde. My to máme jednodušší než klasická cestovní kancelář.

Proč?

Pokud lidé nepojedou do Mexika, pojedou jinam, kde chřipka není. Cestovní kancelář, která se zaměřuje výhradně na jeden produkt, to má horší. Pokud má v době mexické chřipky pouze Mexiko či v době ptačí chřipky a tsunami Thajsko, potom musí být úplně nešťastná. Do takových destinací jde jen silná cestovka. Nám, jako cestovní agentuře, pokud není nějaký vyloženě závažný problém, se nic moc nestane. Mexiko nepatří v rámci českých dovolených mezi až tak preferované destinace. Daleko hůř by bylo, kdyby padlo Řecko.

Z jakého důvodu?

Jednak by lidé velmi znejistěli, protože by se necítili dobře už ani v Evropě a navíc by se už nikam jinam nemuseli vejít. Řecko je nejžádanější destinace u nás s obrovskou kapacitou, klienty by už nebylo možné přesunout do jiné země.

Co Chorvatsko?

Tam se moc nelétá. Mnoho lidí do Chorvatska jezdí auty nebo autobusy, to nejsem schopen úplně posoudit. Navíc kdyby byl problém v Chorvatsku, nastal by zase obrovský zmatek. Klienti by se také už nikam jinam nevešli, protože jich tam prostě jezdí hodně.

Jak vidíte letošní prodej zájezdů?

Co se týče prodeje, očekáváme bouřlivé léto. Lidé žijí v nejistotě, co bude. Ze statistik plyne, že si raději nekoupí ledničku nebo pomalu nebudou jíst, ale na dovolenou pojedou. V létě bude ohromný zmatek. Dnes lidé sami nevědí, jestli budou mít práci a zda-li tu stejnou, kterou mají v současné době. To znamená, že samozřejmě nevědí ani to, jestli budou mít vůbec dovolenou. A tak si nemohou nic dopředu plánovat. Řešit to budou až úplně na poslední chvíli.

Budou letos dovolené oproti loňsku levnější?

Já bych na to nespoléhal. Zatím je průměrná cena malinko vyšší než loni. Je otázkou, zda lidé třeba nekupují lepší hotely. I z tohoto pohledu je to loterie. Hodně to klienti nechávají na poslední chvíli, říkají si: „Ještě počkáme ten týden.“ A pak už je třeba letadlo vyprodané. Je to hra na kočku a myš. Čeká se, že cena do konkrétní destinace klesne, ona neklesne a hotel je pryč. Lidé zkoušejí, zda to vyjde nebo ne. Nakonec máme zkušenost, že se prodá víceméně všechno.

Platí, že předčasný nákup zájezdu je nejvýhodnější?

To v současné chvíli nemusí platit. Protože cestovní kanceláře ruší odlety z Brna a Ostravy, tak nakonec může být nákup zájezdu jako Last Minute větší garancí odletového místa. Bude pár dní před odletem větší jistota, že letadlo z Brna nebo Ostravy poletí.

Autor: Hana Jakubcová

17.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Josef Mladý

Lídr TOP 09 na Vysočině se obává ztráty demokracie

Volby na Vysočině.
AKTUALIZUJEME
46

ONLINE: Volby skončily. ANO vítězí i na Vysočině

ČSSD Vysočinu neudržela, ANO slaví vítězství

Vysočina – Vysočina už není oranžová. Zmodrala a ovládlo ji podobně jako jiné kraje hnutí ANO. Hlas hnutí ANO dalo 28,63 procent vysočinských voličů. Pro ANO jde o výrazné zlepšení oproti minulým volbám v roce 2013, kdy pro tuto stranu v kraji hlasovalo 15,89 procent voličů.

Reakce ODS: Otázka je, kam bude republika směřovat

Vysočina - S potěšení sledoval v Modrém domě v Jihlavě výsledky voleb do Poslanecké sněmovny volební štáb Občanské demokratické strany.

Krajský úřad dohlížel na klidné volby

Vysočina – Pracovníci Krajského úřadu Kraje Vysočina, kteří tradičně na volby na Vysočině dohlíželi, se během hlasování nesetkali s žádným závažným problémem nebo nedostatkem.

Voliči přicházeli odevzdat hlas i v posledních chvílích

Stařeč - Zájem voličů je patrný i ve Starči na Třebíčsku. Účast přesahuje 60 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení