Trasa od Třebíče směrem k Vladislavi má podle Pacala začínat v areálu čističky odpadních vod. Povede po levém břehu řeky Jihlavy. V současnosti drtivá většina cyklistů jezdí po pravém břehu řeky a překračuje železniční trať. „Tomu se chceme vyhnout ze dvou důvodů. Oficiální cyklostezka nesmí vést přes trať. Navíc za Horáckým autodružstvem jsou majetkové vztahy, které nelze vyřešit. Proto padla volba na levý břeh,“ vysvětlil třebíčský starosta. Cyklostezka se podle předpokladu v rozumné vzdálenosti přiblíží co nejvíc železnici a má ji kopírovat až do Vladislavi.

Za Tanex a směr Jindřich

Ve vladislavském katastru by cyklostezka měla vést podél bývalého nádraží. „Takový je plán. Co se týče úseku kolem řeky, zatím se přikláníme k variantě přemostění jednou lávkou, na stole je varianta i dvou lávek,“ přiblížil vladislavský starosta Jan Havlena.

Podle jeho slov povede cyklostezka v další fázi za podnik Tanex směr Koněšín, kde už trasa pro cyklisty je. Dojde až ke stoupání. A dál má kopírovat potok, který teče podél frekventované státní silnice I/23. Dodnes je tam alej po dřívější cestě. „U statku Jindřich má dojít k napojení na cyklostezku, která vede na Studenec. Dál ze Studence směrem na Okarec, z Okarce mezi rybníky po staré silnici kolem lomu podél trati do Náměště, kde má cyklostezka vyústit u železničního přejezdu vedle kruhového objezdu na začátku města,“ popsal Havlena, kudy se ubírají myšlenky plánovačů.

Taky s letištěm se výhledově počítá

A doplnil, že plány počítají i s budoucím napojením vojenského letiště. „Za Okarcem by zároveň mohla začít odbočka, která má kopírovat silnici na letiště, využíval by ji personál vojenské základny k cestám do práce,“ řekl vladislavský starosta.

Co první úsek z Třebíče do Vladislavi přinese konkrétně Vladislavským? „Stačilo se k nám podívat ve středu 8. května, když byl státní svátek. Kolik se tu objevilo cyklistů. Přijíždějí nejen proto, že pokračují dál na Dalešickou přehradu, někteří jedou vyloženě jen k nám do městysu,“ připomněl Havlena. Obyvatelé Vladislavi by podle jeho zjištění zase rádi jezdili do Třebíče na kole, ale po velmi frekventované a místy úzké silnici I/23 je to nebezpečné. „A když se to objíždí terénem, dosavadní trasa není ideální a moc to nefunguje,“ dodal.

Na prvním úseku se budou finančně spolupodílet město Třebíč a městys Vladislav, cenový odhad v této fázi ještě není znám. Půjde komplet o novostavbu.

A co ježdění po Třebíči?

Pokud se podíváme opačným směrem, jaké novinky město Třebíč nabídne cyklistům?

Starosta Pacal připomenul, že město má z minula generel cyklodopravy. To je materiál, který se zabývá rozvojem cyklistické dopravy. „Probíhá jeho aktualizace. V nejbližších čtyřech letech je v plánu vybudovat další páteřní směry, aby byl propojen nejen sever města s jihem, jak je tomu díky podchodu pod ulicí Sucheniova, ale aby byl propojen i východní okraj Třebíče se západním,“ předeslal Pavel Pacal. Podle jeho slov to znamená, že cyklostezka Třebíč – Vladislav by měla mít v Třebíči pokračování podél ulice Sportovní, pak by se měla přes Lísčí, případně kolem nemocnice dostat k terminálu vlakového nádraží. Dál pokračovat podél kolejí a zamířit do Boroviny. „Je to promyšleno, trasy jsou nachystány, budou se zpracovávat projektové dokumentace. Chceme, aby Třebíč byla pro cyklisty dobře průjezdná z hlavních směrů,“ dodal starosta.