VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z rozšíření silnice směr Dukovany nic nebude

Třebíčsko - Takovou smršť kritických ohlasů na výtvor z dílny svých úředníků hejtmanství Vysočiny dlouho nezažilo. Řeč je o čerstvě opravené silnici II/351 od Třebíče směrem k Dukovanům. Tedy o výpadovce k jaderné elektrárně, která je zároveň její evakuační trasou. V budoucnu tudy mají projíždět nadrozměrné komponenty, pokud se bude stavět pátý blok.

3.11.2017 1
SDÍLEJ:

Nově opravená silnice z Třebíče směrem k Jaderné elektrárně Dukovany.Foto: Deník / Vondrák František

Rekonstrukce v první etapě zahrnula úsek asi 11 kilometrů dlouhý - od stanice profesionálních hasičů v Třebíči po křižovatku u Valče. A stála 90 milionů korun. Donedávna z velké části pohodlná, přehledná a široká silnice je nově místy užší. Přesněji řečeno, celá trasa má teď jednotnou šířku vozovky (je homogenizovaná) v kategorii S 7,5. Každý jízdní pruh má šířku tři metry, zbytek se počítá na krajnici. Dříve to bylo i přes devět metrů šířky celé vozovky.

Kraj argumentuje, že zákony takovému řešení nebrání. Řidiči z obcí na trase i dukovanští zaměstnanci nešetří ostrými slovy, vůči kraji si neberou servítky. Silnice je podle nich teď méně bezpečná a méně komfortní. Její opravu nepovažují za vstřícný krok vůči veřejnosti, ale za hrubý přešlap. Podle nich měla být u vozovky zachována její původní šířka. Kde byla užší, měl ji kraj rozšířit.

A bývalý senátor, exstarosta Dukovan a předseda Energetického Třebíčska Vítězslav Jonáš přímo vyzývá hejtmana Jiřího Běhounka (za ČSSD) k nápravě.

„Na základě stížnosti členů jsem se obrátil na hejtmana Kraje Vysočina s požadavkem o svolání mimořádného jednání dopravní komise a komise pro výstavbu 5. bloku Jaderné elektrárny Dukovany při Kraji Vysočina. Na jednání chci řešit situaci ohledně rekonstrukce silnice směrem na Dukovany,“ uvádí Jonáš.

Podle svých slov chce také zabránit dalšímu zúžení při chystané druhé části rekonstrukci silnice od Valče po Dukovany.
„Jak už to v Česku bývá, všichni remcají, podivují se, kritizují, ale oficiálně protest k nápravě nepodali. Energetické Třebíčsko a jeho partneři spatřují ve zúžení komunikace nejen komplikace při dopravě, ale přímo ohrožení zdraví uživatelů této silnice,“ vysvětluje Jonáš. 

Bez komentáře

Hejtman Běhounek v reakci na Jonášovu výzvu Deníku pouze stručně a důrazně sdělil, že ji určitě nijak obšírně komentovat nebude a Jonášovi z kraje přijde písemná reakce.

„Uložil jsem to odboru silničního hospodářství. Je to přesně podle všech pravidel (způsob rekonstrukce – pozn. red.), nic dalšího k tomu nemám. Poradíme se, ale nevidím důvod svolávat dopravní ani jinou komisi,“ řekl Běhounek. Podle jeho slov je situace projednaná i „s úřadem a ústavem, který se zabývá nadrozměrnými náklady“, které by v budoucnu mohly zamířit k Dukovanům.

„A v případě, že bychom se bavili o něčem jiném, chci říct, že nevím, kdo to zaplatí,“ sdělil v narážce na výzvu, aby byla zjednána náprava už zúžené silnice. „Protože Integrovaný regionální operační program nám rozšiřovat silnici nepovolí, musí být dimenzovaná podle počtu obyvatel,“ dodal Běhounek.

Důraznost Běhounkova vyjádření může souviset i s tím, že podobné projekty, na něž plynou dotační peníze, mají zakotvenou takzvanou udržitelnost. V překladu několikaleté období, kdy se do hotového díla nesmí sahat, podle informací Deníku by to mělo být u této rekonstrukce pět let.

Krajská mluvčí Jitka Svatošová už prozradila, že i u zbývající části silnice až po Dukovany se kraj plánuje držet normového šířkového uspořádání S 7,5 jako u první části. Termín, kdy se stavaři do silnice pustí, zatím není stanoven. „Protože není dokončena majetkoprávní příprava,“ sdělila mluvčí.

Pochybnosti nad zúžením silnice vyjádřil i jeden z členů krajské dopravní komise Zdeněk Kenovský (ANO). Plyne to ze zápisu z jednání, které se uskutečnilo v říjnu. „Je nelogické na evakuační trase zhoršit podmínky dopravy. Odvolávání se na homogenizaci šíře vozovky by mělo smysl, pokud by došlo ke zlepšení, nikoli zhoršení stavu. Snižuje se tím bezpečnost, plynulost a přehlednost dopravy,“ uvedl Kenovský. Ptal se, jestli je možná náprava a kdy.

Předsedou krajské dopravní komise je Aleš Kratina, kterého veřejnost zná také jako vedoucího odboru dopravy v Třebíči. Co on na výsledek opravy II/351 říká?

„Stavbu jsem si projel hotovou a připouštím, že v úsecích, kde jsou hluboké zářezy do terénu a v minulosti jimi procházela široká silnice, to působí poněkud zvláštně. Mluvím například o úseku u Kožichovic,“ reagoval Kratina. Na druhou stranu jemu osobně to nepřipadá tragické. „Křižovatky s novými odbočovacími pruhy se mi zdají být v pořádku,“ doplnil.

Chyba z minulosti

Podle něj se důležitá chyba stala v minulosti, když Kraj Vysočina definoval své páteřní silnice. Tam, jak říká, dukovanskou výpadovku nezařadil. „Takže když se chystala rekonstrukce, krajští úředníci z tohoto faktu vycházeli. A jelikož se vždy nějaká kategorie musí vybrat, vybrali užší variantu S 7,5,“ vysvětlil.

Kratina věří, že kdyby o páteřní silnici šlo, sáhli by úředníci k širší verzi. „Což by podle mého názoru bylo s ohledem na kapacitu silnice vhodnější. Teď tu máme situaci, kterou jsme v dopravní komisi zdědili z minula, a co s tím,“ položil řečnickou otázku.

Zároveň zmínil, že od křižovatky u Dolních Vilémovic bývala silnice vždy poměrně úzká a nyní je dokonce po opravě místy trochu širší, nejlépe je to vidět u Třebenic. Co mu prý rozhodně vadí, je fakt, že v minulosti při přípravě rekonstrukce silnice kraj důkladně neinformoval veřejnost, jak nakonec bude dílo vypadat. To se musí příště zlepšit.

„Projel jsem si to nakonec až směrem k Dukovanům, tam je dosud neopravovaná silnice úzká, odpovídá přibližně normovému šířkovému uspořádání S 7,5,“ konstatoval. To znamená, že by se podle Kratiny při opravě vlastně ani nezužovala.

K výzvě exsenátora Vítězslava Jonáše z pozice šéfa krajské dopravní komise sdělil, že její členové budou postupovat podle jednacího řádu a reagovat až na konkrétní podněty. „O dopisu pana exsenátora Jonáše vím jen z médií. Pokud mi tento dopis někdo z krajského úřadu předá, samozřejmě ho projednáme. Nicméně platí, že zatím žádné zvláštní jednání svoláno není,“ dodal Kratina.

Autor: Hana Jakubcová

3.11.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 20 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel ŘIDIČ NÁKLADNÍHO VOZIDLA. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Řidičský průkaz T,C, E, profesní průkaz, obsluha sklízecí řezačky CLASS, Po zapracování smlouva na dobu neurčitou.. Pracoviště: Kooperace hrotovice, akciová společnost (a.s.), Milačka, č.p. 603, 675 55 Hrotovice. Informace: Pavel Vrbka, +420 568 860 277.

Ostatní - Obsluha zařízení na úpravu kovového odpadu Úpravář 13 000 Kč

Obsluha zařízení na úpravu kovového odpadu Úpravář železného odpadu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: . Pracoviště: Ferrum s.r.o., Chelčického, č.p. 260, 676 02 Moravské Budějovice 2. Informace: Stanislav Karlík, +420 568 422 112.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 11 175 Kč

Prodavači v prodejnách PRODAVAČI V PRODEJNÁCH. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 11175 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Náplň práce: prodej zboží, obsluha pokladny, komunikace se zákazníky, doplňování zboží do regálů. , Požadujeme uživatelskou znalost práce na PC, praxe na obdobné pozici výhodou., Nabízíme svoz z autobusového/vlakového nádraží do zaměstnání, podnikové slevy, proplacené přesčasy, firemní stravování., (Úvazek na 6h/denně, ranní a odpolední směny, odměna od 90 Kč/h). , , Pozice vhodná pouze pro OZP!!!!!. Pracoviště: Chráněná dílna třebíčsko s.r.o.-provoz třebíč, 674 01 Třebíč 1. Informace: Tereza Bačáková, +420 778 719 455od7,00do15,00hod..

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 20 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Společnost ČEZ ENERGOSERVIS spol. s r.o. hledá do svého týmu zaměstnance na pozici Skladník pro jadernou elektrárnu., , Požadujeme:, - Minimálně 2 roky praxe v oblasti skladování (hutní materiál, ND, výrobní dodávky výhodou), oprávnění VZV a MDV, - Zkušenost se systémy skladového hospodářství podmínkou, - SŠ technického směru, - Uživatelskou znalost práce na PC, dobrý zdravotní stav, , Pracovní náplň:, - Dle zadání a potřeb řeší požadavky skladového hospodářství – příjem a výdej (OOPP, hutní materiál, náhradní díly, nářadí aj.), manipulace MDV a VZV, - Spolupráce se středisky v rámci lokality, spolupráce se skladem na lokalitě JE Dukovany, , Nabízíme:, - Zázemí společnosti působící v oblasti servisu jaderných a vodních elektráren, - Zaškolení i následné vzdělávání, - Odpovídající platové ohodnocení, motivační složka platu, sociální výhody aj., - OOPP, technické vybavení aj., - , Zašlete životopis prace@cezenergoservis.cz nebo info na 381 103 013., Uchazeč o zaměstnání poskytnutím osobních údajů společnosti ČEZ ENERGOSERVIS spol. s r.o. uděluje dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů (dále jen "zákon") souhlas se zpracováním za účelem získání zaměstnání na omezenou dobu 5 let.. Pracoviště: Čez energoservis spol. s r.o. - pracoviště jaderná elektrárna dukovany [141], 675 50 Dukovany-elektrárna. Informace: Lenka Hronková, +420 725 693 659,+420 381 103 013.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

V Dukovanech v dubnu téměř nepršelo, navíc tam bylo nejtepleji

Ilustrační fotografie.

Zloděj se vloupal do domu. Ukradl nářadí a odjel na mopedu

OBRAZEM: Skalák pořádal bleší trh. Ve mlýně bylo plno

Meziříčko - Uplynulá sobota lákala k výletům. Na mnoha místech se konaly zajímavé akce. Jednou z nich byl bleší trh na Skalákově mlýně u Meziříčka.

Kraj schválil dotace pro opravy škol

Vysočina – Opravy, rekonstrukce, modernizace, dovybavení. Mateřské a základní školy v celém kraji se mohou těšit na dotace až sto dvacet tisíc korun.

Slovanská epopej v Brně a proč už nepotřebujeme žádné další zákony: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 18. května 2018.

Richard Horký byl vyznamenán zlatou Merkurovou medailí

Třebíč - Předseda představenstva Krajské hospodářské komory Kraje Vysočina (KHK KV) Richard Horký a zakládající člen Okresní hospodářské komory Havlíčkův Brod Jiří Holešák získali 15. května 2018 nejvyšší ocenění Hospodářské komory ČR (HK ČR). Za jejich podnikatelské aktivity jim prezident HK ČR Vladimír Dlouhý udělil zlatou Merkurovu medaili.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT