„Jednání probíhají, už jsme jedno vedli, další bude příští týden v Okříškách. U nás se mluví o čtyřech spojích, dva jsou víkendové, ale jak říkám, vše bude jasné a konkrétnější na příští schůzce,“ informoval místostarosta Budišova Ladislav Dokulil. A budišovský starosta Petr Piňos doplnil, že je rozhodně důležité trať využívat a spoje zachovat. „Železnice přes nás vede sto let a je potřeba, aby fungovala, jak má, i nadále,“ prohlásil.
Kraj Vysočina si ještě pod minulým vedením nechal vypracovat analýzu nákladů na železniční dopravu. Výsledky přišly nyní a je z nich patrné, že osmatřicet vytipovaných spojů je obsazeno maximálně do desíti cestujících. Není výjimkou, že ve vlaku sedí pouze jeden člověk.
Co se zamýšleného rušení týče, jedná se letos o pět procent celkového rozsahu osobní železniční dopravy na Vysočině.
„My jsme nyní ve fázi, kdy sestavujeme konečný seznam zrušených spojů. Není zatím definitivní, které nakonec nahradíme autobusy, zatím by bylo zveřejnění nějakého výčtu předčasné,“ sdělil náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl
České dráhy (ČD) zajišťují provoz vlaků na základě objednávky a smlouvy s krajem. Dle zákona přísluší ČD za objednané a dodané služby úhrada, která se v tomto případě nazývá úhrada prokazatelné ztráty.
„Podle platných zákonů by měl kraj Vysočina uhradit naší společnosti 103 korun za jeden kilometr jízdy vlaku. Loni to bylo 60 korun, letos je zatím tato částka srovnatelná,“ informoval Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD.
Jízdní řád sestavuje Správa železniční dopravní cesty. Podklady potřebuje mít na stole 24. dubna, nový jízdní řád vejde v platnost od 14. června. Co se nedojedná do té doby, může se měnit až od 13. prosince.
Za dva týdny
Petr Šťáhlavský z ČD upozorňuje, že je dobré porovnat situaci u nás s okolními státy: „Úhrada jednoho kilometru jízdy vlaku na Slovensku a v Maďarsku se pohybuje na úrovni přes 100 korun. V Rakousku téměř sousedícím s Vysočinou je to dokonce okolo 160 korun a v Itálii dokonce přes 300 korun.“
Podle jeho slov se naopak někteří krajští úředníci v republice vyjadřují opačně. „Radní Jihomoravského kraje Pospíšil konstatoval, že za dosavadní dotace ty vlaky nikdo provozovat nedokáže,“ upozornil Šťáhlavský.
Za čtrnáct dní tedy budou lidé, kteří žijí podél vysočinských tratí, moudřejší.