Jen necelé dva roky trval obnovený provoz na dálkové lince z Dačic do Brna. Tedy na trase, kde autobusy v minulosti jezdily přes padesát let. „Na vině ukončení provozu a zhoršení cestování nejen v rámci kraje, ale i mimo něj, je odbor dopravy Kraje Vysočina,“ uvedl Josef Šelepa z United Buses.

Hejtmanství totiž dopravci v rámci řízení o udělení licence zakázalo přepravu cestujících v rámci kraje od Jemnice po Hrotovice. „Podmiňuje tím vydání nové licence na trasu Dačice - Jemnice - Moravské Budějovice - Hrotovice – Brno,“ vysvětlil Šelepa s tím, že by šlo autobusy využít jen k cestě do Brna. A to se nevyplatí.

Soukromý dopravce United Buses.
United Buses mohou přes Třebíčsko jezdit, ministerstvo zrušilo stanovisko kraje

Zánik linky znamená přerušení přímého spojení s Brnem, ale i mezi třemi kraji, připomíná dopravce. "Nezbývá nám, než se odvolat opět k Ministerstvu dopravy, což ale s ohledem na časovou tíseň nevyhnutelně povede k přerušení provozu autobusů na této lince nejpozději k 31. květnu 2022," sdělil Karel Bílý, majitel United Buses. Ministerstvo dopravy už v minulosti do války mezi dopravcem a hejtmanstvím vstupovalo, naposledy dalo letos v dubnu zapravdu United Buses.

Spoj je důležitý

Předseda Výboru pro strategické projekty Zastupitelstva Kraje Vysočina Martin Hyský však Deníku vysvětlil, že licenci vydává dopravní úřad Jihočeského kraje. „Dopravní úřad Krajského úřadu Kraje Vysočina vydal stanovisko, které nezamezuje vydat licenci dopravci. Dané stanovisko stanovuje omezující podmínky k následným jízdním řádům tak, aby nedocházelo k souběhům s dotovanou dopravou, a to jen v regionálních úsecích,“ řekl. Jde zkrátka o to, aby souběh komerční linky s dotovanou dopravou nezpůsoboval odliv cestujících z dotovaných autobusů a následné rušení spojů.

Dopravce prý loni dal do linky z Dačic do Brna milion, aby přežila. „Na toto nám nedal stát ani kraj ani korunu. Na ztráty z roku 2020 se pomáhaly skládat obce a města po trase,“ popsal Šelepa. Jejich starostové totiž tuto linku kvitují s povděkem. „Přímé spojení regionu s Brnem je velmi důležité pro cestu za prací, do školy i k lékaři. Spoj je důležitý i pro důchodce, kteří potřebují se včas dostat do Fakultní nemocnice v Brně a pak zase zpátky,“ sdělil předloni radní Moravských Budějovic Zdeněk Janderka.

Oslavy osvobození v Třebíči
Podzámeckou nivu v Třebíči obsadili parašutisté, oslavili tak výročí osvobození

Zástupce komerčního dopravce dále vysvětlil, že Kraj Vysočina své závěry opírá o údaje týkající se počtu přepravených cestujících v březnu 2022. „Úředníkům ale asi nedošlo, že my na této konkrétní trase jezdíme, a pokud s námi dnes jezdíte, asi logicky nebudete v datech přepravených cestujících dotovanými autobusy,“ nebral si servítky Šelepa. Podle něj v autobusové dopravě Kraj Vysočina „nehorázně plýtvá veřejnými financemi“. Jinými slovy podle něj hejtmanství utrácí peníze za něco, co lze zajistit komerčně.

Rozpad veřejné dopravy

S tím ale Hyský nesouhlasí. Přestat s dotováním regionální dopravy v místech, kde by o ní měl zájem komerční dopravce, s sebou totiž ponese řadu efektů. „Na nejvytíženějších páteřních trasách by neexistoval přestupní tarif v daném kraji, ztráty by se prohloubily o výnosy z relací, které cestující preferují, snížila by se objednávka pro malé obce a rozpadla by se veřejná doprava z důvodu nemožnosti řízení návazností v páteřních relacích regionální dopravy,“ vyjmenoval.

Ilustrační foto.
Blokové čištění v Třebíči: dvě stovky řidičů našly auto na odtahovce

Podle Hyského je naopak plýtváním ve výsledku provoz přímých linek bez obsluhy malých měst a obcí. „Proto je snahou jednotlivých krajů využívat linkovou dopravu jako takzvané napáječe na páteřní dopravu,“ srozumitelně vše popsal zástupce kraje. Z dat, která má hejtmanství k dispozici pak vyplývá, že spádovým městem pro Jaroměřice nad Rokytnou, Moravské Budějovice a další města v okolí je Třebíč. „Proto jsme posílili do Třebíče dopravu v pravidelném intervalu. Pro tu část cestujících, kteří míří do Brna, jsme vytvořili přestup na drážní dopravu,“ popsal Hyský.

United Buses se v nedávné době dostal do křížku také s třebíčskou radnicí, tam šlo o poplatky za vjetí autobusu na nádraží. S Krajem Vysočina už byl v minulosti ve při ohledně linky z Českých Budějovic do Brna přes Telč.