Ty vycházely z prototypu vyvinutého na počátku čtyřicátých let, ještě před rozdělením Německa, a byly v západní zóně v téměř stejné podobě vyráběny pod označením DKW. A právě IFA F9 posloužila jako základ pro zcela nový vůz, který byl představen v roce 1956 na veletrhu v Lipsku pod označením Wartburg 311.

Automobil dostal své jméno podle hradu nad městem Eisenach. Wartburg měl moderní líbivou a prostornou čtyřdveřovou karoserii, která byla označována jako limuzína z důvodu bočního (otevíratelného) okna za zadními dveřmi. Na svoji dobu, a zejména zemi svého vzniku, se jednalo o velice technicky vyspělý vůz s bohatou výbavou.

Přední kola poháněl dvoudobý tříválec o obsahu 900 ccm spojený se čtyřstupňovou převodovkou s řadící pákou pod volantem. Wartburg byl v zemích východního bloku velikou výjimkou nejen svoji technickou vyspělostí, ale i skutečností, že byl vyráběn v nepřeberném množství karosářských variant. Tak například, vedle základního sedanu (limuzíny), který mohl být navíc doplněn i otevírací střechou s plátěným krytem, bylo možno zvolit kombi, kupé hard-top bez středních sloupků, čtyřmístný kabriolet, nebo špičkový typ označovaný Sport, což byl otevřený dvoumístný vůz s prodlouženou přídí s větracími otvory v blatnících a výkonnějším motorem. Wartburgy se dále vyráběly i s rozličnými stupni výbavy, které zahrnovaly například i tehdy velice módní dvojbarevné lakování karoserie.

V roce 1962 dostal vůz motor se zvětšeným objemem na 991 ccm. Tyto Wartburgy nesly typové označení 312 a na zádi měly štítek „Wartburg 1000". Východoněmecké Wartburgy typů 311 a 312 ve všech karosářských variantách byly velice oblíbeny i ze západních trzích a automobilka nestačila uspokojovat poptávku. Éra tohoto velice oblíbeného vozu skončila v roce 1966, kdy byl nahrazen typem 353, kterého jsme si již na těchto stránkách v minulosti představili.

Modrá a bílá

Nalézt v dnešní době pojízdný Wartburg 311/312 je skutečně práce hodna detektiva. Nám se to ale podařilo a jeden takový kousek jsme objevili v obci Častotice. Zde ho opatruje rodina Rouskových. Wartburg 1000 s motorem 991 ccm zakoupil Ladislav Rousek jako nový v roce 1963. Jeho Wartburg měl karoserii sedan, lakovanou temně černou barvou. Po roce provozu však přišla rána v podobě nehody, po které musela být vyměněna celá karoserie. Ta poté dostala atraktivní dvoubarevný lak v odstínech modré a bílé. Po odchodu dědečka pana Ladislava Rouska zdědili Wartburga jeho synové. Ti se ho snaží spolu s dalšími rodinnými příslušníky uchovat v pojízdném stavu. Jen díky nim dnes máme tu možnost pokochat se tímto ve své době velice oblíbeným vozem.

JAN KOTLÍK