Od roku 2009, kdy byl projekt poprvé představen, vznikly tři úseky: u Oslavan, Ivančic a Dalešic. Další se měl budovat letos. Propojení by se tak dočkal dalešický úsek s Hrotovicemi. Budovat se ale začne nejdříve příští rok.

„Kvůli chráněným bobrům jsme museli nechat změnit dokumentaci v místě přechodu potoka Močínku. Původně tam byl navrhován jen brod, nyní jsme ale museli řešit lehké přemostění, což celou věc zdrželo," vysvětlil místostarosta Hrotovic Antonín Mlynář.

Podobný termínový skluz má podle něj další úsek, který měl Hrotovice a Dalešice propojit s Valčí. Také ten prý začne vznikat nejdříve v příštím roce.

Kromě zachování přírodních podmínek pro bobry vstupuje do celého projektu také nedostatek peněz. Obce na trase se musejí z velké části spoléhat na dotace. V případě úseku z Dalešic k rybníku Bezděkov se takový scénář naplnil. Obec získala grant od Státního fondu dopravní infrastruktury a projekt zaplatil ČEZ.

„Také my počítáme s tím, že jako město zaplatíme jen asi deset procent nákladů, protože naše prostředky nejsou neomezené, a zbytek z dotace. Podporu ČEZu jsme už využili," potvrdil Antonín Mlynář.

Spojení Třebíče a obce Dukovany pro cyklisty má měřit 27 kilometrů a vést ne blízko frekventovaných silnic, ale často klidnou krajinou. Kromě hrotovického a valečského úseku by se v příštím roce mohla začít budovat také další část z Dalešic, tentokrát směrem ke Slavěticím. „Podklady pro výstavbu jsme dokončili letos," podotkl mluvčí ČEZu Jiří Bezděk.

Jenže ani mezi Dalešicemi a Slavěticemi není situace ideální. „Na dalešickém katastru by se začít stavět mohlo, na slavětickém se ale nemůžeme dostat přes majetkoprávní spory. Takže existuje varianta, že my vybudujeme stezku k lesu Březí a dál se bude muset řešit jiná trasa," líčil starosta Dalešic Jaroslav Zadražil.

Podobná situace panuje také u cyklotrasy Jihlava Třebíč Raabs. Některé úseky hotové jsou, řada však na stavbu teprve čeká. Aktuálně se například řeší část u Mastníku. „Tam ale nejspíš dojde ke změně. Nově se budeme snažit o to, aby se nestavěl úplně nový úsek, ale využili bychom krajskou dotaci pouze na opravu stávající cesty, která je v dezolátním stavu," řekla manažerka Dobrovolného svazku obcí Cyklotrasa Jihlava Třebíč Raabs Zdenka Švaříčková.

Majetkové neshody podle ní zatím dál brání vybudování cyklotrasy u Bransouz. „Jde o jednoho jediného vlastníka," poznamenala Zdenka Švaříčková. Naopak stavět by se v příštím roce mohl úsek Přímělkov Dolní Smrčné.

Zatímco tato stezka spojující Jihlavu s Rakouskem povede i nadále po polních cestách, trasa z Třebíče do Dukovan a dál by měla být kompletně z asfaltu. Podle předpokladů z roku 2009 bude 27 kilometrů dlouhá trasa stát 111 milionů korun. První úsek na Třebíčsku u Dalešic, dostavěný loni, vyšel na 9,3 milionu.