Nastartovat tuto činnost dotacemi se kraj pokusil poprvé. Na takzvané pasporty místních silnic byl ochoten vydat čtyři miliony korun. Radnice ale nepožádaly ani o čtvrtinovou částku. Nižší zájem hejtman Miloš Vystrčil. přičetl tomu, že jde o nový program. Uvedl, že kraj v něm bude pokračovat. "Chceme postupně dosáhnout toho, aby všechny obce měly pasporty," řekl hejtman. Upozornil na to, že obce se bez této dokumentace nemohou ucházet o evropské dotace na své silnice.

O krajský příspěvek 946 tisíc korun se ucházelo 47 samospráv, pět žádostí však neodpovídalo krajským zásadám. Mezi úspěšnými žadateli jsou města i obce s několika desítkami obyvatel. Krajské město Jihlava za pasporty zaplatí čtvrt milionu korun, obec Olší s 54 obyvateli na ně potřebuje 4000 korun. Pasporty jsou povinni nechat zpracovat vlastníci komunikací. Tato dokumentace poskytuje základní údaje o stavu a vybavení silnic. Kraj ji vede u všech svých zhruba 4600 kilometrů silnic. S radnicemi, které pasporty nemají, se například obtížně domlouvá na vedení autobusových spojů.

Podle průzkumu z roku 2005, jehož se zúčastnilo 409 obcí z celkových 704 samospráv v kraji, mělo na Vysočině vypracovány odpovídající pasporty komunikací jen 56 obcí. Dokumentaci ve špatném stavu vykázalo 156 obcí, zbývající radnice ji nevedly vůbec.