Čím dál tím víc tříd upouští od klasických výletů po hradech a zámcích a místo toho si užívají různé adrenalinové zážitky typu bungee jumping nebo sjíždění řek.


„My máme v rámci školního výletu sportovní kurz. Jedeme na Lipno, kde nás čeká turistika, rafty, kánoe a jízda na kole. Bydlíme v chatkách a někteří na hotelu. Máme možnost vířivky, sauny a tělocvičny, a když bude teplo, tak i koupání,“ sdělila Deníku Andrea Mejzlíková, studentka Střední školy stavební v Třebíči.


Markéta Cahová, která navštěvuje víceletý cyklus studia na Katolickém gymnáziu v Třebíči, je s výlety na své škole taktéž spokojená. „Výlety si víceméně vždycky určují žáci sami a trvají okolo tří dnů. V tercii byl bezva výlet, jeli jsme na čtyři dny sjíždět Vltavu na kánoích. V kvartě se jelo tuším na Prachovské skály, v kvintě jsem na výletě nebyla, v sextě se jelo na týden do Chorvatska a teď se pojede jen někam blízko Třebíče pod stany,“ loví v paměti osmnáctiletá Markéta, kterou výlety po památkách příliš nebaví. „Já si třeba nechci během výletu zatěžovat svůj mozek vědomostmi. Chci si užít přírodu, adrenalin a tak,“ vysvětluje.


„Teď chodím na školu do Jihlavy, ale jinak na základce byl nelepší výlet na vodu,“ vzpomíná sedmnáctiletá Martina Božejovská. „Určitě to je tím, že to bylo akční. Spali jsme ve stanech a každý večer v jiném kempu. Je to prostě něco jiného a hlavně tam nehrozí, že by výlet někoho omrzel, protože díky tomu, že se mění prostředí, nehrozí nuda,“ říká.


Noční můra pro učitele


Co je pro studenty zábava, však může být noční můrou pro učitele. „Problém je v bezpečnosti žáků - bojíme se úrazů. Na druhou stranu si myslím, že ty společné zážitky a dobrodružství můžou stmelit kolektiv,“ uvažuje Dagmar Honsová, učitelka společenských věd.


S tím souhlasí i Kateřina Žáková, studentka Gymnázia Třebíč. „Naše třída pojede do bývalého vojenského objektu Radarka, kde budeme mít možnost si vyzkoušet lukostřelbu, slaňování, plavbu na raftech, jízdu na čtyřkolkách nebo paintball. A jídlo budeme mít v polní kuchyni. Myslím, že to jsou aktivity dobré k utvrzení kolektivu,“ domnívá se.


Podle ní chce mladá generace vyzkoušet něco dobrodružnějšího a akčnějšího, než je chození po zámcích a památkách. „Určitě v tom hraje roli i to, že vedeme vcelku pohodlné životy. Chybí nám nějaké vzruchy,“ dodává Žáková.

RADEK BLAŽEK