„Zajímáme se o dopravu a dopravní zakázky. Naše působnost nekončí hranicemi Libereckého kraje, ale zajímáme se i o dopravu na území celé naší republiky. Na základě upozornění moravského kolegy jsme se začali zajímat i o dopravu ve městě Třebíč," představila spolek jeho ředitelka Eva Hovorková na zasedání třebíčského zastupitelstva.

Tam přišla se svými kolegy představit nejproblematičtější místa zakázky, která podle ní byla ušita na míru jedinému zájemci.

Předně je zarazil rozpor mezi předpokládanou cenou a výslednou vysoutěženou. Zatímco předpokládaná byla stanovena na 280 milionů korun, výsledná přesáhla 468 milionů korun. „Je to o 170 procent více. Přitom současná vyplácená odměna odpovídá nyní vysoutěžené, nikoli předpokládané," podivoval se právní zástupce spolku Oldřich Kozumplík.

Důsledkem je podle něj zkreslení hospodářské soutěže. „Jedná se o odrazení dodavatelů, pro které se zakázka stala potenciálně nezajímavou," upozornil Kozumplík.

Podle advokáta právní kanceláře stojící za společností Veřejné zakázky, která výběrové řízení administrovala, však zadávací řízení proběhlo v souladu se zákonem a nastavení zadávacích podmínek bylo naprosto transparentní. „V průběhu celého zadávacího řízení nebyly podány jakékoli námitky napadající podmínky soutěže nebo postup zadavatele," sdělil advokát Tomáš Kruták.

Problematická je podle spolku také krátká doba mezi vyhlášením vítěze výběrového řízení a dobou, kdy by měl začít v Třebíči jezdit. „Obstarání nového vozového parku by museli splnit do méně než čtyř měsíců. Dodací lhůta autobusů je přitom běžně šest měsíců. Požadavek na takto rychlé pořízení autobusů byl již jednou posuzován Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. A došlo ke zrušení dodávacího řízení, protože tento požadavek byl diskriminační," upozornil Kozumplík.

Podle vedení města a zástupců administrátorské firmy však bylo na všechno dost času. „Minimální lhůta pro podání nabídek ze zákona činila v daném případě 52 dnů. Město tedy poskytlo uchazečům lhůtu pro podání nabídek dvakrát delší, než předpokládá zákon. Především však byl záměr města zahájit výběrové řízení znám podstatně dříve, a to již v březnu roku 2015," popsal Kruták.

Spolek však upozorňuje na krátkou dobu mezi 20. zářím, kdy rada rozhodla zadat zakázku vítězi soutěže a 1. lednem 2017, kdy již dopravce musí s autobusy vyjet. „Dopravce si nenakupuje autobusy dopředu, ale až ví, zda zakázku dostane," dodal Kozumplík.

Pozornosti spolku neušel ani požadavek na zastřešené stání pro autobusy, kterou označil za bizarní. „Důvod požadavku na krytá stání je zřejmý. Nelze akceptovat, aby v zimním období autobusy vyjížděly k výkonům například zasněžené, což se v minulosti stávalo a bylo předmětem stížností cestujících," odpověděl Kruták.

O opodstatnění výhrad nyní bude rozhodovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a policie.