VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Volkswagen Golf byl pod značkou TAS montován i v Jugoslávii

Třebíč - Dnes budeme pokračovat v sérii článků o automobilech značky Volkswagen. Řeč bude o následníkovi hranatého Golfa MkI. Ten v sedmdesátých letech minulého století nahradil oblíbeného, ale již letitého Brouka, a blíže jsme se s ním seznámili na těchto stránkách již v minulosti. Tentokrát se pokocháme jeho nástupcem.

13.9.2016
SDÍLEJ:

Třebíčský Volkswagen Golf MKII.Foto: Jan Kotlík

Volkswagen Golf MKII, představený v roce 1983, samozřejmě zůstal u koncepce „vše vpředu" (motor s převodovkou uložený vpředu napříč a poháněná přední kola). Na počátku osmdesátých let se k tomuto řešení začala uchylovat drtivá většina automobilek. S odstupem času lze říci, že to byl úspěšný tah. Nový Golf měl o něco větší karoserii, která nabízela více prostoru jak pro posádku, tak i pro zavazadla. Křivky karoserie se mírně zaoblily a vůz vypadal mnohem moderněji. Typickým prvkem byly zadní skupinové svítilny posazené vysoko až pod zadním oknem. K dispozici byly benzínové i vznětové řadové čtyřválce s obsahy od 1.3 do 2.0 litrů, převodovky čtyřstupňové, pětistupňové i automatické.

Karoserii si zákazník mohl vybrat třídveřovou nebo pětidveřovou. O tom, že se Golf MkII stal oblíbeným automobilem hovoří i fakt, že v roce 1984 skončil v anketě Evropský vůz roku na třetím místě. A to teprve přicházely další atraktivní variace! Například výkonný GTI, dále Golf s pohonem všech kol zvaný Syncro nebo speciál určený pro soutěžní homologaci s názvem Rally, který byl kromě pohonu všech kol vybaven motorem s výkonem 160 koňských sil. Skutečným bonbónkem, který budil pozornost už na první pohled, byl Golf Country. Ten upravovala rakouská firma Steyr-Daimler-Puch. Golf Country měl zvýšený podvozek, pohon 4x4, rezervní kolo zvenku za zadními pátými dveřmi, přední ochranný rám a další off-roadové doplňky.

Nový Golf samozřejmě také navázal na úspěchy svého předchůdce v Severní Americe, i když až od roku 1985. Golf nebyl do USA dovážen, ale byl tradičně vyráběn v domácí továrně v Pensylvánii. Na rozdíl od typu MkI, který nesl v Americe název Rabbit (králík), se typ MKII prodával už výhradně pod názvem Golf. Americké Golfy měly převážně přední hranaté světlomety, některé převzaté z typu Jetta, a mimo jiné byly vybaveny třetím brzdovým světlem. V roce 1988 se z ekonomických důvodů brány montážního závodu v Pensylvánii uzavřely. Od té doby byly Golfy pro Severní Ameriku montovány v mexickém Pueblu. Zajímavostí je, že Volkswagen Golf MkII byl montován také v tehdejší Jugoslávii. Zde nesl označení TAS Tvornica Automobila Sarajevo. Vyráběn byl v přibližných počtech 25 000 vozů ročně. Na závěr dodejme, že typ MkII byl nahrazen v roce 1993 další, v pořadí již třetí, řadou.

S prvním majitelem

V Třebíči najdeme ještě dnes několik Golfů MKII, které jejich majitelé používají ke každodennímu provozu. My jsme si vyhlédli exemplář v téměř takovém stavu, jako když si ho v roce 1991 přebíral jeho první majitel. Mimochodem, ten ho vlastní dodnes. Zakoupil ho přímo v Německu a nešetřil na jeho výbavě. Představovaný Golf GL je oděný do šedé metalízy, pneumatiky jsou obuté na discích z lehkých slitin, zadní lampy disponují kouřovými blikači, přední nárazník skrývá přídavné světlomety a interiér nepostrádá tehdy dostupné doplňky jako např. elektrické stahování všech oken. Pod kapotou pak najdeme zážehový motor o obsahu 1.8 litrů spojený s automatickou převodovkou.

Když si tento vůz dobře prohlédneme, musíme směle připustit, že Golf MkII hrdě nese znaky svého předchůdce, který byl jedním z průkopníků automobilů této kategorie. Typ MKII ji však ještě zdokonalil a vzhledem ke své doslova celosvětové oblibě zůstal nesmazatelně zapsán ve vzpomínkách motoristů jako solidní a všestranný vůz.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

13.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Opravené třebíčské hroby vojáků padlých v první světové válce.
16

OBRAZEM: Desky vojáků, kteří zemřeli v třebíčských lazaretech, září novotou

25! Tolik branek dohromady inkasovali ve svých utkáních 10. kola Národní ligy florbalisté Bystřice (v modrém) a žďárského Hipposu (v černém). Hráčům Bystřice nasázela třináct gólů Horní Suchá, jen o branku méně dostal Žďár v Telnici. Foto:

Ani bod! Florbalistům z Vysočiny se nevedlo

Vyhrál favorit. Pelhřimov se trápí dál

Pelhřimov, Moravské Budějovice – Derby Vysočiny mělo jednoznačný charakter. Dvě třetiny panovali ledu hosté z Moravských Budějovic.

Azylové domy bezdomovcům pomohou. Když budou chtít

Vysočina – Zima je pro bezdomovce i na Vysočině kritickým obdobím. Ti, kterým se nepodaří uchýlit do různých azylových domů, případně tam z vlastní vůle ani jít nechtějí, vyhledávají teplé kouty, kde se dá.

Čtvrtý blok jaderné elektrárny dosáhne plného výkonu

Dukovany – V Dukovanech jsou opět v provozu všechny čtyři bloky.

Mladý muž poškodil tankovací stojan

Třebíč - Policisté našli muže, který poškodil stojan na čerpací stanici v Třebíči. Jednu listopadovou neděli před jednou hodinou v noci na čerpací stanici na ulici Velkomeziříčská rukou rozbil ochranné sklo a počítadlo na stojanu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT