V roce 1937 proto uzavřelo ministerstvo obrany USA smlouvu s koncernem Chrysler o vývoji automobilu s pohonem všech náprav, schopného přepravovat různý náklad a vybavení o potřebné hmotnosti. Výsledkem vývoje byl automobil, který mohl nést náklad půl až třičtvrtě tuny, vyráběný v několika modifikacích, například jako valník nebo s uzavřenou karoserií. Vozy nesly název Dodge WC a sloužily jako nákladní automobily, nosiče zbraní, velitelské vozy nebo ambulance.
Do roku 1945 bylo typu WC vyrobeno 400 tisíc kusů. V průběhu druhé světové války byl Dodge WC dodáván i spojeneckým vojskům. V rámci této pomoci zůstal ještě dlouho po válce hojně používán v armádách SSSR i ČSSR. O robustnosti a nenáročnosti vozidla hovoří fakt, že i po vyřazení posledních kusů z naši armády u nás sloužily Dodge WC ještě dlouhá léta nejčastěji jako hasičská auta, samozřejmě s patřičnými úpravami.
Obdivovat tento vojenský speciál, který našel uplatnění ještě dlouho po válce, můžeme i my. Jednoho z nich totiž opatruje Zdeněk Materna z Třebíče. Jeho Dodge WC 51, vyrobený v roce 1943, pochází z Německa. Tam pravděpodobně sloužil u některé z ozbrojených složek, jak bylo možno vytušit z barevného provedení. Z Německa se poté dostal k nám do České republiky, kde zakusil mnoho dalších útrap, včetně různých barevných nátěrů, až byl ve zcela zbědovaném stavu nalezen právě Zdeňkem. Zdeněk podrobil svého Dodge kompletní renovaci. Kromě hnacího agregátu. Původní řadový spodový (s ventilovým rozvodem SV) šestiválec o obsahu 3.8 litru totiž stále věrně slouží, stejně jako převodovka.
Tento výjimečný vojenský automobil můžeme pravidelně vídat na třebíčských veteránských a vojenských akcích. Až vedle něj budete stát, vzpomeňte na všech jeho 400 tisíc vyrobených plechových bratrů, kteří rozhodně neměli lehký život. Mnoho z nich totiž skončilo svoji cestu na bitevním poli v druhé světové válce nebo později v Korei. Ti, kteří zbyli, pracovali do roztrhání těla (vlastně karoserie) a jen někteří měli to štěstí, že byli vzkříšeni a jsou dnes opatrováni tak, jako Zdeňkův Dodge WC 51.
Jan Kotlík