VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlak, autobus a jedna jízdenka v kraji. Snad v roce 2019

Vysočina - Vlaky budou tvořit důležitou součást připravovaného systému Veřejné dopravy Vysočiny.

5.12.2017
SDÍLEJ:

Setkání s hejtmanemFoto: Deník / Loskot Jaroslav

Systém by měl propojit vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravu, aby na sebe jednotlivé spoje plynule navazovaly. Cestujícím by měla stačit jedna jízdenka.

„Naším záměrem je udržení železnice, navázání vlaků na autobusy, a autobusů na vlaky. Cílem je obě záležitosti propojit pokud možno na jednu jízdenku. Ambicí je jedna jediná věc, aby servis pro uživatele byl co nejlepší, aby měli co nejvíc spojů, aby se dalo rychle dostat i do Prahy, Brna, Hradce Králové, aby lidé nemuseli jezdit auty,“ prohlásil hejtman Vysočiny Jiří Běhounek na diskusním setkání, které v Jihlavě pořádal Deník.

Kraj Vysočina je posledním krajem v zemi, který podobný ucelený (takzvaně integrovaný) dopravní systém nemá. „Integrace tak snadná není. V roce 2007 se na ni začalo pracovat a zastupitelstvo ji o rok později nepřijalo,“ podotkl hejtman.

Kraj Vysočina má nyní koncepci veřejné dopravy připravenou. „Udělat to musíme, protože v roce 2019 končí smlouva jak s železničními, tak autobusovými dopravci,“ řekl Hejtman. Do zadávacích podmínek výběrových řízení na další období chce Kraj Vysočina vložit přesné specifikace vybavení vozidel a dalšího softwaru pro vytvoření nového jednotného tarifního systému.

Kraj Vysočina v posledních letech vynakládá na provoz regionálních vlakových spojů a autobusových linek přibližně šest set miliónů korun ročně. Nový systém veřejné dopravy bude podle odhadů o 60 až sto milionů korun nákladnější. „Aby mohl cestující na jednu jízdenku projet celý kraj, to s sebou něco nese. Je to drahé,“ upozornil Jiří Běhounek s tím, že on sám zavedení nového dopravního systému podporuje. Konečné slovo ale budou mít opět krajští zastupitelé.

Vytvoření nového dopravního systému na Vysočině komplikuje fakt, že kraj byl vytvořen uměle. Přirozená spádovost obyvatel je v různých částech kraje odlišná.

„Jsme na okraji Kraje Vysočina, nás se týkají přesahy do Jihomoravského kraje, kam lidé od nás jezdí. Jak probíhá vyjednávání dvou krajů? Cítím, že tam může být problém,“ zajímal se starosta Bystřice nad Pernštejnem Karel Pačiska.

„Máme 14 systémů veřejné dopravy, v každém kraji jiný. To není normální. S někým se vyjednává snáz, s jiným hůř. S Jihomoravským krajem problémy ve vyjednávání nebyly,“ reagoval hejtman.

Zopakoval, že koordinace spojů a tvorba systému není snadná. „Musíte se přizpůsobit státu, který objednává rychlíky. Ovlivňují to desítky a desítky dalších věcí,“ podotkl. Jako příklad uvedl železniční spoj do jihočeských Slavonic. „Musíme s Jihočeským krajem domluvit, že budou naše vlaky jezdit tam, a oni vypraví své vlaky na Vysočinu. Vzájemně si zaúčtováváme ztráty, a tak dále. Je to komplikované i z hlediska účtování a ekonomiky, ale jinak to nejde. Aby vlak na hranici zastavil a cestující museli přestoupit do jiného, to nejde. A tak to máme se čtyřmi kraji,“ podotkl hejtman.

Dominantní dopravce na Vysočině se hodlá novému dopravnímu systému přizpůsobit. „Pro nás jsou rozhodující zadávací podmínky. Podle zadávacích podmínek budeme stavět cenu do výběrového řízení. Co se týče spolupráce s vlakovou dopravou, nebráníme se jí tam, kde se navzájem obě dopravy doplňují,“ prohlásil poradce generálního ředitele společnosti Icom Jan Varhaník.

Icom zaměstnává 1400 řidičů, z tohoto počtu jich 1050 šoféruje autobusy. „V současné době jsme s tímto počtem schopni pokrýt veškeré smluvní závazky, které k zákazníkům máme. Nicméně už nám chybí asi 300 řidičů na rozvoj společnosti. Neuspokojujeme další poptávku, která na dopravu je,“ přiznal Varhaník.

Icom se podle něj snaží udržet řidiče navýšením mezd a benefity. Nové zaměstnance shání formou náborových akcí, firma spolupracuje i se středními školami a učilišti.

„Zaměstnáváme lidi z Ukrajiny, z Polska, Ruska, Běloruska, z Bulharska. Rozjeli jsme i projekt, kdy zkoušíme jedenáct Filipínců, jestli by byli schopni v podmínkách České republiky a střední Evropy řídit vozidla,“ řekl Varhaník.

O systému Veřejné dopravy Vysočiny

Veřejná doprava Vysočiny znamená vytvoření dopravně i tarifně integrovaného systému, založeného na přípoji mezi autobusy a vlaky, popřípadě mezi autobusy navzájem.

Cílem je tarifní systém, který umožní využívat předplatní jízdenky (v různých variantních kombinacích) a přestupy mezi jednotlivými druhy dopravy za použití jedné jízdenky. Základním stavebním prvkem nového tarifního systému bude použití zónového tarifu. Navržené zóny budou o velikosti 1 – 2 obcí tak, aby se předešlo tarifnímu znevýhodnění obyvatel, kteří používají veřejnou dopravu pro cestování na krátké vzdálenosti. Jednotlivé zóny mohou být umístěny i na území sousedních krajů.

Společný tarif pro veřejnou linkovou dopravu, veřejnou drážní osobní dopravu a ve spolupráci s městy také pro zóny s MHD (pokud k tarifní integraci přistoupí) stanoví Kraj Vysočina. V rámci společného tarifu budou uplatňovány jak zákonem nařízené slevy, tak i slevy navržené Krajem Vysočina.

Na žádné trati v kraji nemá být v souvislosti s „Veřejnou dopravou Vysočiny“ osobní doprava zastavena. Na tratích s vysokým potenciálem se Kraj Vysočina snaží zlepšit nabídku spojů, zatímco v úsecích s nepříznivými charakteristikami je navrhováno utlumení nabídky počtu vlaků s plnohodnotnou náhradou autobusovými linkami.

Kraj Vysočina má v současné době uzavřeny s dopravci veřejné linkové dopravy smlouvy o závazku veřejné služby, které platí do 1. 11. 2019. Platnost těchto smluv již není možné prodloužit. Kraj Vysočina je povinen dle evropské i národní právní úpravy do konce roku 2019 uzavřít nové smlouvy o závazku veřejné služby s dopravci, které musí vybrat na základě soutěže ve výběrovém řízení.

Zdroj: Kraj Vysočina

Průběh konference  Deník s Vámi: Setkání s hejtmanen Kraje Vysočina Jiřím Běhounkem jsme zaznamenali v ONLINE REPORTÁŽI níže. 

 

Online reportáž

Setkání s hejtmanem Kraje Vysočina

04.12. 10:37

Vážení čtenáři, naše konference skončila. Děkujeme za pozornost. 

04.12. 10:31

Anna Blažková, ředitelka Oblastní charity Havlíčkův Brod: Trápí nás nedostatek sociálních pracovníků a zdravotníků. Nejsme financování natolik, abychom mohli konkurovat krajským zařízením. Za pacienty jezdíme, ale je to náročné časově i z hlediska fyzické zátěže. Je možné přidat peníze do neziskového sektoru? Nebo to, co kraj dává, je strop? Nemáme žádné finance navíc.


Hejtman: Máte zřizovatele, obraťte se na něj. Nemůže vše platit kraj.

04.12. 10:28

Jan Varhaník, ICOM Transport: Šíři silnic neovlivníme. Je ale pravda, že si řidiči stěžují, že ze stromů padají při námraze větve, u silnic je hodně stromů. My s krajem spolupracujeme, upozorňujeme na riziková a problematická místa. 

 

04.12. 10:26

Komentář Aleše Bořila, starosty obce Brzkov: Dnes, když projíždíte krajem, silnice nejsou uzpůsobené na šířku autobusů, ani kamionů. Silnice jsou lemované stromy a nejsou prostorné. Místo aby, se při rekonstrukcích rozšiřovaly, tak se zužují. Už kvůli tomu se mladým řidičům nedivím, že nechtějí jezdit. 

Celá on-line reportáž ZDE

Autor: Luděk Mahel

5.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 115 Kč Montážní dělníci elektrických a energetických zařízení Montážní pracovník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 115 kč, mzda max. 130 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: , * montáž potrubních celků a stojních částí kogeneračních jednotek, , Požadujeme: , * výuční list v oboru strojírenství (potrubář, strojní zámečník, opravář zemědělských strojů...), * schopnost pracovat podle výkresové a technologické dokumentace, * zodpovědný přístup k práci a ochotu se vzdělávat, * manuální zručnost, * flexibilita, , Nabízíme: , * perspektivu ve stabilní a stále se rozvíjející firmě, * možnost seberealizace – odborný a profesní růst, * odpovídající platové ohodnocení, * vzdělávací kurzy, * firemní benefity (dovolená navíc, 3 dny zdravotního volna, finanční bonus za docházku bez absence…). Pracoviště: Tedom a.s. - provoz třebíč, hrotovická-průmyslová zóna č.p.160 [768], Hrotovická-Průmyslová Zóna, č.p. 160, 674 01 Třebíč 1. Informace: Zdeňka Malá, +420 953 311 003. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 74 Kč Uklízeči prodejních prostor POMOCNÍK UKLÍZEČ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 74 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Možnost brigády., Nástup možný ihned., První kontakt telefonicky !!!. Pracoviště: Bonevile, s. r. o. - pracoviště hypermarket albert třebíč, Znojemská, č.p. 1383, 674 01 Třebíč 1. Informace: Karen Aghababyan, +420 775 544 955Po-Čt9:00-15:00hod. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 16 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) ZEDNÍK. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: . Pracoviště: S.o.k. stavební, s.r.o. - pracoviště - průmyslová zóna třebíč, hrotovická ul., Hrotovická-Průmyslová Zóna, č.p. 162, 674 01 Třebíč 1. Informace: Jaroslav Tylčer, +420 568 838 830. Obchod - Obchod Ostatní pomocní pracovníci 6 750 Kč Ostatní pomocní manipulační pracovníci (kromě výroby) POMOCNÝ PRACOVNÍK OBCHODU. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 6750 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracovní doba v rozpětí 8:00 - 12:00 a 12:00 - 16:00 hod., Zkrácený úvazek., Požadujeme:, - minimální vzdělání vyučen, - zodpovědnost, samostatnost, pečlivost, - vlastní kreativita, - práce na směny, Nabízíme:, - platové ohodnocení 6.750,- Kč, úvazek zkrácený + préme za aktivitu., Výběrové řízení 10/2018., Nástup možný ihned.. Pracoviště: Vrátka z.s. - provozovna, L. Pokorného, č.p. 29, 674 01 Třebíč 1. Informace: Irena Rybníčková, +420 737 565 011.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 15.–16. října 2018

Požár lyské Kovony a hromadná nehoda v tunelu: prohlédněte si videa dne

Současný stav silnice II/349 Svatoslav – Čechtín.

Kraj požádá o dotace opravu tří silnic na Třebíčsku

Rokytnice nad Rokytnou: Lidovci si budou nárokovat pozici místostarosty

Rokytnice nad Rokytnou - Nejvíc mandátů v Rokytnici nad Rokytnou získala KDU-ČSL.

Petr Bende zve na vánoční turné virtuóze na mandolínu

Třebíč - Kapela Petra Bende slaví 15 let spolu a v duchu těchto oslav se ponese také tradiční vánoční turné. Vánoční šňůru odstartuje 30. listopadu a během adventu zavítá kapela celkem do 17 měst. Do Třebíče se dostane v úterý 11. prosince.

Markety v Třebíči rychle rostou. Brzy už otevřou

Třebíč – Staveniště, která v Třebíči budí velkou pozornost. To jsou budoucí supermarkety či restaurace KFC. Jejich otevření se blíží.

Po odpočinku by končící senátor František Bublan rád učil

Třebíč - František Bublan (za ČSSD) končí po šesti letech v senátu. Na jeho místo pro senátní obvod číslo 53 Třebíč brzy nastoupí nově zvolená senátorka Hana Žáková (za STAN). „Myslím, že do politiky mě už nikdo nezláká,“ říká odcházející Bublan, jenž v minulosti působil i jako ministr vnitra a šéf civilní rozvědky. V sedmašedesáti letech se ovšem ještě na úplný důchod necítí.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Komunální volby do zastupitelstev obcí 2018 (5. a 6. října 2018)
Seznam kandidátů, jak se volí v komunálních volbách, zpravodajství, výsledky komunálních voleb 2018 a přehled možných koalic v zastupitelstvu vaší obce. Volby do magistrátu a zastupitelstva krajských měst (Praha, Brno, Plzeň, Ostrava, České Budějovice, Jihlava, Hradec Králové, Pardubice, Olomouc, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Liberec, Zlín)

Senátní volby 2018 (1. kolo 5. a 6. října 2018, 2. kolo 12. a 13. října 2018)
Aktuální složení Senátu, seznam kandidátů do Senátu, výsledky senátních voleb 2018 pro volební obvody: Sokolov, Chomutov, Rokycany, Domažlice, České Budějovice, Praha 12, Praha 4, Praha 8, Praha 2, Litoměřice, Teplice, Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav, Benešov, Chrudim, Náchod, Svitavy, Třebíč, Břeclav, Brno-město, Prostějov, Šumperk, Opava, Ostrava-město, Karviná, Vsetín, Zlín.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT