VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlak, autobus a jedna jízdenka v kraji. Snad v roce 2019

Vysočina - Vlaky budou tvořit důležitou součást připravovaného systému Veřejné dopravy Vysočiny.

5.12.2017
SDÍLEJ:

Setkání s hejtmanemFoto: Deník / Loskot Jaroslav

Systém by měl propojit vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravu, aby na sebe jednotlivé spoje plynule navazovaly. Cestujícím by měla stačit jedna jízdenka.

„Naším záměrem je udržení železnice, navázání vlaků na autobusy, a autobusů na vlaky. Cílem je obě záležitosti propojit pokud možno na jednu jízdenku. Ambicí je jedna jediná věc, aby servis pro uživatele byl co nejlepší, aby měli co nejvíc spojů, aby se dalo rychle dostat i do Prahy, Brna, Hradce Králové, aby lidé nemuseli jezdit auty,“ prohlásil hejtman Vysočiny Jiří Běhounek na diskusním setkání, které v Jihlavě pořádal Deník.

Kraj Vysočina je posledním krajem v zemi, který podobný ucelený (takzvaně integrovaný) dopravní systém nemá. „Integrace tak snadná není. V roce 2007 se na ni začalo pracovat a zastupitelstvo ji o rok později nepřijalo,“ podotkl hejtman.

Kraj Vysočina má nyní koncepci veřejné dopravy připravenou. „Udělat to musíme, protože v roce 2019 končí smlouva jak s železničními, tak autobusovými dopravci,“ řekl Hejtman. Do zadávacích podmínek výběrových řízení na další období chce Kraj Vysočina vložit přesné specifikace vybavení vozidel a dalšího softwaru pro vytvoření nového jednotného tarifního systému.

Kraj Vysočina v posledních letech vynakládá na provoz regionálních vlakových spojů a autobusových linek přibližně šest set miliónů korun ročně. Nový systém veřejné dopravy bude podle odhadů o 60 až sto milionů korun nákladnější. „Aby mohl cestující na jednu jízdenku projet celý kraj, to s sebou něco nese. Je to drahé,“ upozornil Jiří Běhounek s tím, že on sám zavedení nového dopravního systému podporuje. Konečné slovo ale budou mít opět krajští zastupitelé.

Vytvoření nového dopravního systému na Vysočině komplikuje fakt, že kraj byl vytvořen uměle. Přirozená spádovost obyvatel je v různých částech kraje odlišná.

„Jsme na okraji Kraje Vysočina, nás se týkají přesahy do Jihomoravského kraje, kam lidé od nás jezdí. Jak probíhá vyjednávání dvou krajů? Cítím, že tam může být problém,“ zajímal se starosta Bystřice nad Pernštejnem Karel Pačiska.

„Máme 14 systémů veřejné dopravy, v každém kraji jiný. To není normální. S někým se vyjednává snáz, s jiným hůř. S Jihomoravským krajem problémy ve vyjednávání nebyly,“ reagoval hejtman.

Zopakoval, že koordinace spojů a tvorba systému není snadná. „Musíte se přizpůsobit státu, který objednává rychlíky. Ovlivňují to desítky a desítky dalších věcí,“ podotkl. Jako příklad uvedl železniční spoj do jihočeských Slavonic. „Musíme s Jihočeským krajem domluvit, že budou naše vlaky jezdit tam, a oni vypraví své vlaky na Vysočinu. Vzájemně si zaúčtováváme ztráty, a tak dále. Je to komplikované i z hlediska účtování a ekonomiky, ale jinak to nejde. Aby vlak na hranici zastavil a cestující museli přestoupit do jiného, to nejde. A tak to máme se čtyřmi kraji,“ podotkl hejtman.

Dominantní dopravce na Vysočině se hodlá novému dopravnímu systému přizpůsobit. „Pro nás jsou rozhodující zadávací podmínky. Podle zadávacích podmínek budeme stavět cenu do výběrového řízení. Co se týče spolupráce s vlakovou dopravou, nebráníme se jí tam, kde se navzájem obě dopravy doplňují,“ prohlásil poradce generálního ředitele společnosti Icom Jan Varhaník.

Icom zaměstnává 1400 řidičů, z tohoto počtu jich 1050 šoféruje autobusy. „V současné době jsme s tímto počtem schopni pokrýt veškeré smluvní závazky, které k zákazníkům máme. Nicméně už nám chybí asi 300 řidičů na rozvoj společnosti. Neuspokojujeme další poptávku, která na dopravu je,“ přiznal Varhaník.

Icom se podle něj snaží udržet řidiče navýšením mezd a benefity. Nové zaměstnance shání formou náborových akcí, firma spolupracuje i se středními školami a učilišti.

„Zaměstnáváme lidi z Ukrajiny, z Polska, Ruska, Běloruska, z Bulharska. Rozjeli jsme i projekt, kdy zkoušíme jedenáct Filipínců, jestli by byli schopni v podmínkách České republiky a střední Evropy řídit vozidla,“ řekl Varhaník.

O systému Veřejné dopravy Vysočiny

Veřejná doprava Vysočiny znamená vytvoření dopravně i tarifně integrovaného systému, založeného na přípoji mezi autobusy a vlaky, popřípadě mezi autobusy navzájem.

Cílem je tarifní systém, který umožní využívat předplatní jízdenky (v různých variantních kombinacích) a přestupy mezi jednotlivými druhy dopravy za použití jedné jízdenky. Základním stavebním prvkem nového tarifního systému bude použití zónového tarifu. Navržené zóny budou o velikosti 1 – 2 obcí tak, aby se předešlo tarifnímu znevýhodnění obyvatel, kteří používají veřejnou dopravu pro cestování na krátké vzdálenosti. Jednotlivé zóny mohou být umístěny i na území sousedních krajů.

Společný tarif pro veřejnou linkovou dopravu, veřejnou drážní osobní dopravu a ve spolupráci s městy také pro zóny s MHD (pokud k tarifní integraci přistoupí) stanoví Kraj Vysočina. V rámci společného tarifu budou uplatňovány jak zákonem nařízené slevy, tak i slevy navržené Krajem Vysočina.

Na žádné trati v kraji nemá být v souvislosti s „Veřejnou dopravou Vysočiny“ osobní doprava zastavena. Na tratích s vysokým potenciálem se Kraj Vysočina snaží zlepšit nabídku spojů, zatímco v úsecích s nepříznivými charakteristikami je navrhováno utlumení nabídky počtu vlaků s plnohodnotnou náhradou autobusovými linkami.

Kraj Vysočina má v současné době uzavřeny s dopravci veřejné linkové dopravy smlouvy o závazku veřejné služby, které platí do 1. 11. 2019. Platnost těchto smluv již není možné prodloužit. Kraj Vysočina je povinen dle evropské i národní právní úpravy do konce roku 2019 uzavřít nové smlouvy o závazku veřejné služby s dopravci, které musí vybrat na základě soutěže ve výběrovém řízení.

Zdroj: Kraj Vysočina

Průběh konference  Deník s Vámi: Setkání s hejtmanen Kraje Vysočina Jiřím Běhounkem jsme zaznamenali v ONLINE REPORTÁŽI níže. 

 

Online reportáž

Setkání s hejtmanem Kraje Vysočina

04.12. 10:37

Vážení čtenáři, naše konference skončila. Děkujeme za pozornost. 

04.12. 10:31

Anna Blažková, ředitelka Oblastní charity Havlíčkův Brod: Trápí nás nedostatek sociálních pracovníků a zdravotníků. Nejsme financování natolik, abychom mohli konkurovat krajským zařízením. Za pacienty jezdíme, ale je to náročné časově i z hlediska fyzické zátěže. Je možné přidat peníze do neziskového sektoru? Nebo to, co kraj dává, je strop? Nemáme žádné finance navíc.


Hejtman: Máte zřizovatele, obraťte se na něj. Nemůže vše platit kraj.

04.12. 10:28

Jan Varhaník, ICOM Transport: Šíři silnic neovlivníme. Je ale pravda, že si řidiči stěžují, že ze stromů padají při námraze větve, u silnic je hodně stromů. My s krajem spolupracujeme, upozorňujeme na riziková a problematická místa. 

 

04.12. 10:26

Komentář Aleše Bořila, starosty obce Brzkov: Dnes, když projíždíte krajem, silnice nejsou uzpůsobené na šířku autobusů, ani kamionů. Silnice jsou lemované stromy a nejsou prostorné. Místo aby, se při rekonstrukcích rozšiřovaly, tak se zužují. Už kvůli tomu se mladým řidičům nedivím, že nechtějí jezdit. 

Celá on-line reportáž ZDE

Autor: Luděk Mahel

5.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 17 000 Kč

Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) ŘIDIČ/KA DODÁVKY PRO VNITROSTÁTNÍ DOPRAVU DO 3,5 T. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ŘIDIČ DODÁVKY PRO VNITROSTÁTNÍ DOPRAVU DO 3,5 T., Požadujeme:, - platný ŘP sk. B, - praxe v dopravě vítána, - výpis bodového konta řidiče, - výpis z rejstříku trestů, - pečlivost, spolehlivost, samostatnost, - práce s fyzickou zátěží (nakládka, vykládka), Nabízíme:, - zázemí v prosperující dopravní a logistické společnosti, - stabilní plat včas a pravidelně, - zaměstnanecké benefity, - denní návraty, - volné víkendy, - nový vozový park, - pravidelné roční školení odborné způsobilosti řidiče, Nástup možný ihned/dle dohody.. Pracoviště: Eit trading s.r.o. - pracoviště okříšky, Za tratí, č.p. 434, 675 21 Okříšky. Informace: Kristýna Dančáková, +420 601 341 038od8:00do16:00hod..

Výroba - Výroba Obsluha strojů 140 Kč

Obsluha ostatních zařízení na zpracování kovů Obsluha horizontálního CNC obráběcího stroje o rozjezdech 5x8m. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 140 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: -Požadujeme:, Min. SOU nebo SŠ v oboru soustružník, frézař nebo obsluha případně seřizovač CNC strojů, Praxe alespoň 2 roky na pozici obsluhy CNC strojů systému Heidenhain, Sinumerik nebo na podobném stroji, Znalost a orientace ve strojírenské dokumentaci, Samostatnost, zodpovědný přístup k práci, pečlivost. Pracoviště: Mico, spol. s r.o. - provoz hrotovice, Cihelna, č.p. 629, 675 55 Hrotovice. Informace: Zuzana Široká, +420 568 850 140.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební a provozní elektrikáři 25 000 Kč

Stavební a provozní elektrikáři Elektrikář montér. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Společnost ČEZ Energoservis spol s r.o. hledá zaměstnance na pozici Elektrikář - montér., , Požadujeme:, - Minimálně 2 roky praxe v oboru elektro, na JE vítána, - vyučen/ÚSO elektro, - Vyhl. 50/78 Sb. §6 do i nad 1000V , - Aktivní osobnost se zájmem se neustále vzdělávat, zodpovědnost, samostatnost, pracovitost, , Pracovní náplň:, - odborné práce zejména na VN motorech elektrárenských objektů, - realizuje údržbu v době odstávek jaderné elektrárny, - Zajišťuje opravy poruch na zařízení aj., , Nabízíme:, - Pět týdnů dovolené, - Příspěvek na stravu, - Příspěvek na penzijní připojištění ?- , - Bezúročné zápůjčky ze sociálního fondu, - Podpora při pracovní neschopnosti, - Čtvrtletní odměny, - Odměna za hospodářský výsledek, - Vzdělávací kurzy a školení, , Místo pracoviště: elektrárna Dukovany, , Zašlete životopis na email prace@cezenergoservis.cz nebo info na tel.čísle: 381 103 013., , Uchazeč o zaměstnání poskytnutím osobních údajů společnosti ČEZ ENERGOSERVIS uděluje dle Nařízení o ochraně osobních údajů a v souladu s právními předpisy v platném znění souhlas s jejich zpracováním za účelem účasti ve výběrových řízeních a získání zaměstnání. Osobní údaje budou uchovávány po dobu 6 měsíců. Po uplynutí této doby a v případě dalšího zpracování vašich údajů budete osloveni s žádosti o poskytnutí nového souhlasu.. Pracoviště: Čez energoservis spol. s r.o. - pracoviště jaderná elektrárna dukovany, 675 50 Dukovany-elektrárna. Informace: Lenka Hronková, +420 725 693 659,+420 381 103 013.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Švadlena 10 700 Kč

Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech ŠIČKA, ŠVADLENA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 10700 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pouze pro OZP !!!!, Jedná se o šití kojeneckých plenkových kalhotek, plenek, dětského oblečení, Požadovaná praxe: praxe s šitím nutná, Prosím, prvotní kontakt telefonem nebo e-mailem. Pracoviště: Myjómi družstvo invalidů - pracoviště třebíč, Bráfova tř., č.p. 505, 674 01 Třebíč 1. Informace: Alena Drábková, +420 603 349 824.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
17

Žirafí samec neuhynul kvůli otravě, ale dlouhodobému stresu

Každodenní pohled fotbalistů Slovácka z oken hotelu. Ilustrační foto.

Lidé z Vysočiny si přivezli z dovolené červy pod kůží

Prostříhali plot, hledá je policie

Okříšky – Policisté oznámili, že pátrají po pachateli, který poškodil oplocení objektu v Okříškách.

Trnávka se nezlepšila, Sedlice zhoršila. Dál platí dva zákazy koupání

Vysočina – Voda v neproblémovějších lokalitách na Vysočině se nezlepšila. Na prahu víkendu, který by měl být i na Vysočině ve znamení stylového letního počasí, to není úplně dobrá zpráva. Na druhé straně zůstává v regionu pro koupání více než desítka zcela nebo takřka bezproblémových míst.

VIDEO: Silnice na Střítež je už zfrézovaná

Třebíč, Střítež – První dlouhé dopravní kolony se objevily v uplynulých dnech mezi Třebíčí a Stříteží. Kraj se tam pouští do rekonstrukce své silnice II/360, zatím ji nezavřel, jen omezil rychlost, protože si na tento týden naplánoval frézování vozovky.

Fotbalistům opraví kabiny, vyjde to na miliony

Výčapy – Nejpozději do dvou týdnů začnou ve Výčapech práce na rekonstrukci fotbalových kabin. Ty stávající pocházejí z přelomu 70. a 80. let a jejich stav je již nevyhovující. Je tedy mimo jiné nutné pořídit nová okna, fasádu a také přistavět patro.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT