Největší riziko tím ale dopadlo na děti ze základní školy, které se přes silnici první třídy musí dostat na autobusovou zastávku nebo do jídelny každý den několikrát.

Ředitel vladislavské školy Vlastimil Maštera takovému řešení nerozumí.

„Přece nezbouráte dům, který nevyhovuje nejnovějším předpisům. Je sice možné, že ty přechody nesplňovaly normy, ale je přece lepší mít špatný přechod než vůbec žádný," mínil.

Chodce nejvíce trápí zrušení přechodu u pošty. Ztráty dalšího o několik metrů dál ve směru na Třebíč tolik nelitují.

„Pro děti byl potřebnější ten blíž škole, bez toho druhého bychom se klidně obešli," řekla jedna z místních, která nechtěla být jmenována.

Učitelé musí vysvětlovat znovu

Školákům teď učitelé těžko vysvětlují, že by po odstraněném přechodu neměli chodit.

„Dalo nám děsnou práci, abychom dětem vysvětlili, že se chodí po přechodu, nepřeskakují se řetězy a tak dále, a když si na to zvykly, tak je přechod zrušený. Zvlášť těm malým to teď těžko vysvětlíte," dodal ředitel Maštera.

Největší nebezpečí ale vidí v tom, že přechod není zrušen viditelně.

„Je odstraněný jen napůl, zebra je na něm částečně vidět. Opravdu se bojíme, co se může stát. Pracovník z bezpečnostní agentury tam sice v největším náporu je a skupinu dětí převede, nemůže tam být ale pořád. Přitom tam přecházejí desítky dětí, a to několikrát během dne," upozornil ředitel školy.

Po celé délce téměř dvoukilometrového průtahu obcí hledají chodci jakýkoli přechod marně.

Ředitelství silnic a dálnic se ale vině za současný stav brání.

„Obce, tedy nejen Vladislav, byly na nevyhovující přechody upozorňovány policií dlouhodobě. Nám už nezbývalo nic jiného než vodorovné i svislé dopravní značení odstranit," řekla vedoucí krajské správy ŘSD Marie Tesařová.

Úřad Městyse Vladislav obdržel upozornění na nedostatky u obou přechodů už loni v červnu.

„Chybělo nasvětlení, bezbariérový přístup a nevyhovovala ani délka. Upozornil jsem na to s tím, že je třeba urychleně zahájit práce na odstranění těchto závad, bohužel se tak nestalo, a protože správce komunikace (ŘSD poznámka redakce) uznal připomínky jako závažné, přechody zrušil," líčil Pavel Roudenský z třebíčského Dopravního inspektorátu Policie ČR.

Zanedbání situace ze strany obce připustil vladislavský starosta Jan Havlena. „Bohužel jsme se zpozdili v odeslání našeho vyjádření k situaci a už to bylo. Blížíme se ale k tomu, že přechod u pošty, tedy ten blíže škole, bude brzy obnoven," podotkl.

To potvrdil i dopravní inženýr, který na projektové dokumentaci spolupracuje. Přechod by měl dostat osvětlení a také naváděcí pruhy pro nevidomé.

„Projektantovi jsme doporučili, aby požádal o výjimku z délky přechodu. Ta má totiž být maximálně sedm metrů, ve Vladislavi je o jeden metr a čtyřicet centimetrů delší. Budovat v tomto konkrétním případě ostrůvek nebo jiný dělící bod nedoporučujeme, se získáním výjimky by ale problém být neměl, doposud ji získaly téměř všechny návrhy," doplnil Roudenský.

Obnoven bude jeden

Od snahy o obnovení přechodu u úřadu městyse starosta upustil, soustředí se výhradně na přechod u pošty, který využívají děti školou povinné.

„Náklady na úpravy budou asi 140 tisíc, nedá se nic dělat, musíme to zaplatit, a to co nejrychleji. Věřím, že pokud vyjádření všech úřadů dopadne dobře, mohli bychom mít plnohodnotný přechod do konce listopadu," řekl Havlena.

Policie uznává, že nejde o ideální stav, přechody ale podle Roudenského neodporovaly jen legislativě, ale i bezpečnosti.

„Přecházet komunikaci je nyní možné na jakémkoli místě, které chodec uzná jako vhodné. Pokud je ve vzdálenosti do padesáti metrů přechod, je chodec povinen jej využít, pokud ne, je rozhodnutí na něm," mínil.

„Chodec se totiž rozhoduje mnohem lépe než řidič, který jede padesátikilometrovou rychlostí," vysvětlil třebíčský dopravní inženýr.

Pokud by přechody ve Vladislavi zůstaly nadále nevyhovující, nesla by jistou vinu za případnou nehodu sama policie.

„Jak bychom pak mohli svalovat vinu na řidiče, když by ke střetu s chodcem došlo na přechodu, který nesplňuje bezpečnostní požadavky? Další otázkou je, kolik procent všech chodců ve Vladislavi ty přechody skutečně využívá. Podle mě minimum. Trendem ve světě je navíc spíše rušení přechodů, než vytváření dalších nových," dodal Roudenský.

Přislíbil ale, že se bude nadále podílet na obnově vladislavského přechodu. „Poté, co se podaří odstranit nedostatky, nebudeme opětovnému zřízení přechodu nijak bránit," řekl.

Nevyhovujících přechodů je víc

Přechodů, které dlouhodobě nesplňovaly stávající legislativu a čeká je zrušení, je jen na Třebíčsku několik. O dalších z nich se dočtete v některém z příštích vydání regionálního Deníku.

Přivítáme také vaše vlastní zkušenosti z nevyhovujících a nebezpečných přechodů pro chodce. Své podněty můžete zasílat na e-mailovou adresu trebisky@denik.cz nebo se o ně podělit osobně v redakci Deníku.