Hluboké výtluky plné dešťové vody nevěstí nic dobrého. A to je jen začátek.
Následuje pověstné klesání ke Spálenému mlýnu, kde most v havarijním stavu lemují betonové zátarasy. Když už šofér vystoupá na kopec směrem ke Kralicím a auto nabírá rychlost, dostává se do malé pasti. V jeho pruhu je na horizontu série děr, jimž se vyhnout znamená mírně vjet do protisměru.
A tak to pokračuje až do Náměště nad Oslavou.
Nedávno zrekonstruovaná vozovka ve směru na Vladislav mrazivé počasí i zimní údržbu přežila ve zdraví. Ovšem už konec Vladislavi až k Třebíči opět za moc nestojí. Tady už silničáři v týdnu výtluky lepili. Ovšem je to klasické provizorium.
„Třiadvacítka“ je pak rozbitá víceméně po celé délce na území Třebíčska vyjma v poslední době opraveného úseku, který začíná za obcí Štěměchy.
„Máme smlouvu s ŘSD na letní i zimní údržbu. V těchto dnech naši zaměstnanci spravují nejhorší místa právě na I/23. V rámci celého Třebíčska tyto práce budeme provádět tak do půlky dubna,“ informoval Miroslav Černý z třebíčského provozu Krajské správy a údržby silnic.
Co na stav po zimě říká vlastník komunikace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)?
Ústy své mluvčí Martiny Vápeníkové vzkázalo: „Finanční prostředky na opravy silnic nebyly dosud rozděleny, takže zatím nelze potvrdit, které opravy budou skutečně prováděny. Ovšem předběžný plán existuje.“
V plánu oprav silnice I/23 jsou letos zahrnuty souvislé úseky od Červené Hospody po Třebíč, od Ptáčova po Vladislav, od Štěměch po Veverku, z Náměště nad Oslavou do Kralic nad Oslavou a z Kralic do Rapotic. Tedy všechny ty, které jsou v současnosti plné výtluk.
„Například na úseku od Třebíče po Červenou Hospodu půjde o totální opravu vozovky zfrézováním. Řidiče čeká uzavírka, přesný termín ještě nemáme,“ prozradila ředitelka správy ŘSD Jihlava Marie Tesařová.
Hlavní tah z Jihlavy do Znojma I/38 je na Třebíčsku v poměrně dobrém stavu. Od Želetavy po Jakubov v tomto roce proběhne údržba vozovky technologií mikrokoberce .
Z krajských komunikací Deník zmapoval trasu z Třebíče do Moravských Budějovic a z Okříšek do Zašovic. Rozbitá vozovka je v úseku od Třebíče po Střítež, od Jaroměřic po odbočku na Bohušice a především průtah Zašovicemi až k místu, kde v budoucnu naváže nově stavěná hlavní silnice.
Jeden ze čtenářů Vladimír Veselý ze severu Třebíčska Deník upozornil na nevídaný tankodrom třeba v Opatově. „Tam se jeďte podívat, to se jen tak nevidí. Katastrofa,“ napsal svůj poznatek. A měl pravdu. Silnice je místy jako ementál.
Komunikace patří kraji, ten ji ovšem nechce rekonstruovat, dokud nebudou mít Opatovští vyřešené obrubníky. „Zatím ve vsi hledáme kompromis, jak má zejména náměstíčko vypadat. Tak za dva měsíce bude hotový projekt, pak můžeme žádat dotace. Příhodná příležitost ovšem podle všeho nastane až v příštím roce,“ prozradil místostarosta Josef Vaněk.
Dvacet vesnic na Třebíčsku letos požádalo o dotace z Programu obnovy venkova na opravu rozbitých místních komunikací. Jsou to například Babice, Hornice, Láz, Nové Syrovice, Štěpkov či Jasenice.