Dálkový autobus společnosti Icom Transport, který jezdí na pravidelné lince Dačice Brno, dorazil ve středu 8. února včas, přesně v půl sedmé. Teplota venku dosahovala minus 8,5 stupně Celsia a choulící se skupinka cestujících na nástupišti doufala, že se v dopravním prostředku zahřeje. Chyba lávky. Příjemným vystupováním řidiče a čistým interiérem autobusu značky Mercedes pozitivní dojmy skončily.

Uvnitř byla okna zcela potažená zmrzlou jinovatkou od vrchu až dolů a v tomto stavu zůstala po celou cestu, tedy další hodinu a půl. Autobus měl na třech zastávkách mezi Jaroměřicemi a Brnem otevřeno jen na velmi krátkou dobu. Hrubým odhadem se teplota uvnitř pohybovala okolo pěti, možná sedmi stupňů Celsia. Přesně to říct nelze, nikde nevisel teploměr. Všichni cestující seděli v zapnutých bundách, v rukavicích a čepicích. I pánové při těle, kteří nemívají s chladem problém.

Přesná norma neexistuje

Jaká má být teplota uvnitř dálkového autobusu, v němž cestující tráví hodiny? Je zajímavé, že u nás neexistuje přesná norma. „Není na to žádný právní předpis. Určitě jsou nějaké hygienické normy, těmi se my ale nezabýváme. Přepravní podmínky pro teplotu uvnitř dopravních prostředků si může ve smlouvě nastavit objednavatel dopravy, v tomto konkrétním případě kraj,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

K tomu mluvčí navíc podotknul: „Stejně tak může mít firma, která autobusy provozuje, vnitřní směrnici, která řidičům říká, jak mají vytápět.“

Zda mají v Icomu nějakou vnitřní směrnici a proč byla zima při této zmíněné cestě do Brna, se Deník zatím nedozvěděl, odpověď z Icomu nedorazila ani po třech dnech.

Podle zjištění Deníku nemá krajský úřad, který dopravu od Icomu objednává pro celou Vysočinu, v přepravních podmínkách bližší specifikaci, jak má být uvnitř autobusů za jakých podmínek teplo. „Taková regulace nikde ve smlouvách zakotvená není. Myslím si, že kdyby vyvstal vážný požadavek, nebyl by problém o tom začít jednat,“ sdělil stručně Jan Nechvátal z tiskového oddělení sekretariátu hejtmana Jiřího Běhounka.

Student Agency: Snímače tepla, GPS

Ani hygienici si s otázkou příliš nevěděli rady. „Na tento případ bych možná narouboval následující pravidlo v požadavcích na mikroklimatické podmínky v nevenkovním pracovišti ve třídě práce, kam spadají také řidiči autobusů, je stanoveno 14 až 26 stupňů Celsia. Vzhledem k tomu, že sedadlo řidiče není konstrukčně zcela oddělené od cestujících, by logicky v celém autobusu, který neotevírá všechny dveře každé dvě minuty jako MHD, mělo být stejně teplo, jako v prostoru u řidiče,“ domnívá se jihlavský hygienik Jiří Kos. Na 14 stupňů Celsia ale lidi na popisované cestě do Brna mohli jednoznačně zapomenout. To by nepotřebovali škrabku na sklo.

Synonymem pro dálkové autobusy jsou žluté vozy Student Agency. Jak tady instruují šoféry, aby předcházeli stížnostem zmrzlých cestujících?

„U nás musí být v dálkových autobusech od počátku jízdy 20 stupňů Celsia. Řidiči v těchto extrémních mrazech musejí přijít do práce i o hodinu dřív, jinak to nejde a autobusy předehřát. Ve firmě provádíme jednoduchou kontrolu. Ve vozech máme nainstalovaný systém GPS včetně snímače teploty. Přesně víme, kde se vozidlo pohybuje a jaká je teplota uvnitř, šofér se pak nemůže vymlouvat, pokud si někdo stěžuje,“ odpověděl majitel Student Agency Radim Jančura.

Podle jeho slov autobusy standardní kvality, které jezdí po českých silnicích, naprosto běžně disponují předehříváním. Pak už záleží na firmách, které podnikají v autobusové dopravě, jakou kvalitu služeb chtějí cestujícím nabízet a jak své zaměstnance kontrolují.

„Většinu nákladů na veřejnou dopravu platí kraj z našich daní. I ten by si měl pohlídat, co dopravci za ty peníze lidem poskytují,“ dodal Jančura.