„Zjistili jsme, že koleje poblíž nádraží nejsou v pořádku. Povolali jsme tedy traťové dělníky, aby zjednali nápravu,“ uvedl výpravčí z Krahulova Pavel Bence. „Za hodinu bylo vše opět v pořádku,“ dodal.

Co se konkrétně stalo? Vlivem horka koleje vybočily. Odborníci takovou situaci jednoznačně přičítají dlouhotrvajícím vysokým teplotám. Kolejiště v tropických dnech, kdy rtuť teploměru šplhá přes třicítku a v noci neklesá pod dvacet stupňů Celsia, nestíhá vychladnout.

Někdy strojvedoucí při jízdě zjistí, že koleje vybočují postupně. Informuje o tom příslušné pracovníky, kteří místo ihned opraví.

„V období tropických veder provádí naši pracovníci zvýšenou kontrolní činnost na kolejích formou pochůzek i kontrolních jízd,“ uvedl Radek Joklík, manažer komunikace Českých drah. „Měří se také teplota kolejnic a v úsecích, kde by mohlo dojít ke směrové deformaci koleje vlivem horka, nařizujeme takzvané pomalé teplotní jízdy,“ doplnil.

Horší situace nastává, když kolej praskne náhle. V takovém případě může dojít i k vykolejení vlaku.

U zmíněného Krahulova se na závadu naštěstí přišlo zavčas. V celém období tropických veder České dráhy zaznamenaly několik případů deformací kolejí, například v Zastávce u Brna nebo na trati Krasíkov – Rudoltice v okrese Ústí nad Orlicí. Poruchy výhybek hlásila východočeská stanice Choceň nebo Praha – Libeň. „Šlo ale spíše o ojedinělé případy,“ uzavřel Radek Joklík.