Na podzim začnou práce na elektrifikaci v úseku Brno – Zastávka u Brna. Nákladná investiční akce má trvat dva roky. V úseku přibude druhá kolej. Elektrické vlaky tam začnou jezdit v roce 2022.

„Osobní vlaky pak budou organizované tak, že cestující v Zastávce přesednou do motorové jednotky ve směru na Vysočinu. Spěšné vlaky pojedou s dieselovou lokomotivou pod dráty bez nutnosti přesedat. A elektrizace má v budoucnu postupovat dále směrem k Třebíči,“ vysvětlil plány Aleš Kratina, který předsedá Krajské dopravní komisi Kraje Vysočina.

V rámci elektrifikace vzniknou dvě nové zastávky Starý Lískovec a Ostopovice. Díky zastávce v brněnské části Starý Lískovec, kde bude přímá návaznost na trolejbusy, se zkrátí jízdní doba z Třebíčska například do nemocnice v Brně-Bohunicích, vysokoškolského kampusu nebo směrem k brněnskému výstavišti.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začne od října s rekonstrukcí výpravní budovy na vlakovém nádraží v Třebíči. Stávající objekt z roku 1883 s přístavbou z 50. let minulého století nevyhovuje současným potřebám. Prostory v nové výpravní budově se změní. Hala bude posunuta blíž k terminálu a mírně rozšířena. Přibude nová prodejní plocha, úplně se změní toalety a vznikne bezbariérový přístup k podchodu. Stavební úpravy se uskuteční i v horních podlažích. Práce potrvají za provozu do jara příštího roku.

Jako v mezinárodní expresu

Kdo jezdí rychlíky Rožmberk mezi Brnem, Jihlavou, Českými Budějovicemi a Plzní, jistě by uvítal, kdyby bylo víc vagonů ve vyšším standardu vybaveno wi-fi připojením, elektrickými zásuvkami a moderními interiérovými prvky. Ta doba se přiblížila. České dráhy (ČD) totiž chystají do pěti let výměnu vagonů v návaznosti na obměnu na mezinárodních linkách. V blízkém budoucnu tak začnou pendlovat i přes Třebíč vagony, které dosud jezdí na linkách do Berlína či Budapešti.

„K obnově vozidel dochází postupně. ČD v současnosti připravují vypsání výběrového řízení na nákup 180 nových vozů pro dálkové vlaky pro rychlost až 230 kilometrů v hodině, která bude nově nezbytná pro provoz na některých mezinárodních linkách. Po dodání těchto vozidel se uvolní část vozů z mezistátních vlaků kategorií EC či IC, například z vlaků pod názvem Metropolitan na trase Praha – Bratislava – Budapešť, nebo z vlaků, které jezdí z Prahy do Německa. Budou přesunuty na vnitrostátní rychlíky,“ přiblížil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.  

Vagony na linkách EC nebo IC jsou vybavené elektrickými zásuvkami, wi-fi připojením, klimatizací a dalšími prvky moderních souprav.