VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Zámostí se střetává mnoho zájmů, říká Kratina

Třebíč /ROZHOVOR/ - Komplikované dopravní situace v Židovské čtvrti si je dobře vědomý Aleš Kratina, vedoucí odboru dopravy na radnici. Sám přiznává, že doprava památkově chráněnou čtvrť poškozuje, na druhou stranu však nevidí cestu, jak automobilový provoz omezit.

23.6.2014
SDÍLEJ:

Aleš Kratina.Foto: Deník/ František Vondrák

Do Židovské čtvrti nesmí automobily nad 3,5 tuny. Proč?

Moji předchůdci si nechali dělat statické posouzení komunikací, ze kterého vyšlo, že je tam únosná dopravní zátěž právě do 3,5 tuny. Pořád je to ale pouze dopravní značení, ze kterého jde dát v odůvodněných případech výjimka. My se snažíme, aby byly co nejmenšího charakteru, ale je to skutečně neustálý boj mezi tím, co chtějí například stavební firmy nebo provozovatelé různých podniků v té čtvrti a tím, co chtějí občané, kteří v Židech vlastní domy. A také tím, co chceme my jako úřad, a sice aby památka Unesco byla co možná nejvíce chráněná.

Dá se vůbec doprava v této oblasti nějakým způsobem omezit?

Omezit obecné užívání komunikace je obtížné, to musíte nějak odůvodnit. V okamžiku, kdy by se v Zámostí chtěl plošně zakázat vjezd automobilů, tak mě nenapadá způsob, jak to udělat.

Památka Unesco není pádný argument?

Muselo by se to odůvodnit technicky. Jak by se navíc selektovali lidé? Skupin, které tam mají své zájmy, je spousta, je jich snad osm. Zámostí je typickou lokalitou, kde se střetává mnoho zájmů najednou. My se musíme snažit vyjít všem skupinám vstříc, ale jde to pouze do určitého limitu. Jenom pro příklad: je mi jasné, že když vyhraje stavební firma zakázku, snaží se náklady optimalizovat. Pro ně je daleko výhodnější, když do Židů naveze lešení dvěma těžšími auty, než kdyby si najala partu deseti lidí, kteří by ho tam donesli pěšky. Přitom pro čtvrť by bylo právě druhé řešení zdaleka nejšetrnější.

V Zámostí platí i určité omezení parkování. Je podle vás dostatečné?

Vymezení parkovacích stání je podle mě nastaveno vyváženě tak, aby reflektovalo zájmy turistů i občanů, kteří v Židech bydlí. Obrovský problém nastává v okamžiku, kdy řidiči dopravní značení nerespektují. Sám jsem často svědkem, kdy je na Tichém náměstí odstaveno třeba až šest aut, ačkoliv by tam neměl parkovat nikdo. Kontrola těchto přestupků však je v pravomoci městské policie.

Existují nějaké alternativy parkování třeba v podobě plánů na parkovací dům?

Měli jsme před časem zajímavé jednání s vlastníkem objektu bývalého archívu za Zadní synagogou. Dokonce se tam podařilo najít řešení, že by se tam dal vytvořit garážovací dům, pro obyvatele Židů by bylo zajímavé, že by si tam mohli auta skrytě odstavit. Pokud mám správné informace, tak studie byla vytvořené, ale dál se v tom nepokračovalo, bylo by obtížné vytvořit systém financování. Možnost vytvoření garážovacího domu v Židech nicméně určitě je, akorát by se muselo zodpovědět na otázky, kdo ho zaplatí a pro koho by byl.

TADEÁŠ MAHEL

Autor: Redakce

23.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Josef Mladý

Lídr TOP 09 na Vysočině se obává ztráty demokracie

Volby na Vysočině.
AKTUALIZUJEME
46

ONLINE: Volby skončily. ANO vítězí i na Vysočině

ČSSD Vysočinu neudržela, ANO slaví vítězství

Vysočina – Vysočina už není oranžová. Zmodrala a ovládlo ji podobně jako jiné kraje hnutí ANO. Hlas hnutí ANO dalo 28,63 procent vysočinských voličů. Pro ANO jde o výrazné zlepšení oproti minulým volbám v roce 2013, kdy pro tuto stranu v kraji hlasovalo 15,89 procent voličů.

Reakce ODS: Otázka je, kam bude republika směřovat

Vysočina - S potěšení sledoval v Modrém domě v Jihlavě výsledky voleb do Poslanecké sněmovny volební štáb Občanské demokratické strany.

Krajský úřad dohlížel na klidné volby

Vysočina – Pracovníci Krajského úřadu Kraje Vysočina, kteří tradičně na volby na Vysočině dohlíželi, se během hlasování nesetkali s žádným závažným problémem nebo nedostatkem.

Voliči přicházeli odevzdat hlas i v posledních chvílích

Stařeč - Zájem voličů je patrný i ve Starči na Třebíčsku. Účast přesahuje 60 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení