„Stanice je možné zřídit u sloupů veřejného osvětlení, technologie to dnes umožňuje. Zároveň lze získat dotaci. Bohužel město nemůže být oprávněným žadatelem, protože nemá hospodářskou činnost, která by se věnovala distribuci a prodeji elektřiny,“ uvedl třebíčský starosta Pavel Pacal. Situace má řešení. „Ve spolupráci se společností, která tuto licenci na území města má, jí vypůjčíme malé pozemky, kde budou moci auta zaparkovat a nabíjet. Společnost může o dotaci žádat namísto Třebíče a po pěti letech udržitelnosti projektu převede bezplatně veškeré zařízení na město Třebíč,“ popsal Pacal, jaké kroky budou následovat.

Za nákladové ceny

Majitelé elektromobilů zde budou moci nabíjet za nákladové ceny související s distribucí elektřiny. Nově vzniknou čtyři místa: v Okružní a v Demlově ulici a v ulicích Na Svahu a Gen. Svobody. „Víme, že dvě společnosti, které mají síť supermarketů, v Třebíči plánují další dvě dobíjecí stanice. Hovoří se o Bille a Lidlu. V návaznosti na to vznikl výběr ulic, kde to chce zřídit město, aby stanice byly rovnoměrně rozesety po území Třebíče a vyšlo se vstříc všem, kteří mají zájem elektromobilitu podpořit,“ vysvětlil starosta.

Třebíčská radnice podle Pacala vlastní a využívá jeden elektromobil. Má i elektrokola, kterými zaměstnanci jezdí po Třebíči.

Za volant elektromobilu usedá například místostarosta Pavel Janata. „Vůz bez problémů zvládá kopcovitý terén mezi Jihlavou a Třebíčí. Výborně akceleruje, má úžasný kroutivý moment, daleko lepší než auta na klasický pohon. Nicméně když se elektromobilu „šlape“ na krk, dojede kratší vzdálenost. Musí se to hlídat,“ popsal své zkušenosti.

Slepice nebo vejce?

„Problematika elektromobility je trošku otázka typu - co bylo dřív, slepice nebo vejce. Jde o to, zda budovat dobíjecí stanice, když je elektromobilů poskrovnu, nebo čekat s budováním stanic, až bude elektromobilů víc. Ale nebudou-li stanice, těžko přibude aut na elektrický pohon. Někde je nutné začít,“ je přesvědčený Janata. „Díky dotačním možnostem to lze, aniž by se zasáhlo do městských financí. Jde o cestu, jak ekologický způsob dopravy pomoci nastartovat,“ dodal.

Z registru vozidel nelze podle druhu pohonu přesně zjistit, kolik je v Třebíči zaregistrovaných elektromobilů. „Můžeme se dopátrat, kolik aut má speciální SPZ, určenou pouze pro elektrovozidla, nicméně není povinnost tuto SPZ používat, proto číslo není přesné. V Třebíči má speciální SPZ desítka osobních elektroaut, dva hybridy, které k jízdě využívají kombinaci elektro i pohonných hmot a dále jeden skútr,“ zjistila třebíčská mluvčí Irini Martakidisová.