Dlouholetý spor kvůli dopravě v Okříškách se možná posune blíž řešení. Ať kamiony či osobní automobily, nic, co má pod kapotou motor včera neuniklo bystrému zraku hlídek, sčítajících dopravu. Výsledky sčítání mají napovědět, zda Okříšky potřebují obchvat, který mnozí místní žádají nebo dopravu zklidní přeložky, jež prosazuje úřad městyse.

Ačkoliv zmapovat frekvenci projíždějících aut tam už zjara nechal krajský úřad, radnice chce vlastní čísla. „Kraj v dubnu pouze sčítal vozidla. Nepoznáme z toho směry, kdo je místní, kdo projíždí, kolik je denně kamionů, osobních aut a podobně,“ vysvětlil starosta Okříšek Josef Kula.

Dvoučlenné hlídky, složené ze zástupců úřadu a dobrovolníků včera vartovali v obou směrech jízdy na třech místech. U výjezdu z Okříšek na Třebíč, na Přibyslavice a u železničního přejezdu ve směru na Jihlavu. „Zapisujeme poslední čtyřčíslí každého auta, a to od půl čtvrté ráno do osmé hodiny večerní.

Dělíme je do třech kategorií. V jedné jsou osobáky a motocykly, ve druhé nákladní auta a dodávky a v poslední kamiony s autobusy, “ uvedla Marie Šubrtová. Ke sčítání dopravy se přihlásila i se svým synem. Na obchvatu jí velmi záleží. „Bydlíme v bytovce u stadionu a v centru Okříšek máme chalupu. Chceme ji opravit a nastěhovat se do ní,“ řekla maminka pěti dětí.

Zachovat střed městyse a odklonit dopravu pomocí obchvatu si přejí i další obyvatelé Okříšek. Nedávno proto sepsali petici adresovanou zastupitelům, v níž poukázali na to, že přeložky dopravu nevyřeší, ale povedou ji stále centrem. Včerejší sčítání je částečnou odpovědí vedení městyse. „Dozvíme se, co je tranzit a co místní doprava. Konečně se budeme bavit nad fakty, ne pouze filozofovat,“ konstatoval starosta. On sám je zastáncem přeložek.

„Obchvat za zhruba sto milionů korun je vidinou patnácti, dvaceti let. Nikdo nám nezaručí, že pak budou peníze. Přeložky by situaci řešily teď,“ řekl.
Případný obchvat je již zanesen v plánech Kraje Vysočina, městys má zase jasnou vizi přeložek, posvěcenou územním plánem. Jedna by vedla ze směru od Třebíče do Přibyslavic a Okříškám by se úplně vyhnula. Druhá se týká spojnice Třebíče a Jihlavy.

Dopravu by odklonila z centra, podmínkou je zbourání několika domů a zahrad.