„Je to pro nás ta nejlepší zpráva. Obchvat sice ubere v jedné části katastru na zahrádkách, ale intenzita dopravy přímo v městysu klesne na neuvěřitelných 15 procent současného stavu. Vladislav se stane konečně příjemnou zastávkou třeba při výletu na Dalešickou přehradu,“ konstatoval vladislavský starosta Jan Havlena.

Podle jeho slov pomohla jednak nedávná změna metodiky Evropské unie, podle níž stát spočítal ekonomičnost stavby. „A dále neustálý tlak na politiky ze strany Vladislavi i například Aleše Kratiny, jenž se pracovně dopravou zabývá,“ poznamenal Havlena.

Budou i demolice

V současnosti silnice I/23 rozděluje Vladislav na dvě poloviny, přičemž vedení trasy obydlenou zónou je velmi problematické jak pro místní lidi, tak pro řidiče. Na východním okraji u výjezdu směrem na Brno prudce stoupá. Při náledí se s tím perou hlavně šoféři kamionů.

Majitelé domů mají výjezd přímo na komunikaci, po které denně projede šest tisíc aut. Na hlavní silnici navíc ústí řada místních vedlejších. Křižovatky zvyšují riziko havárií. Až bude obchvat hotový, zmizí nepříjemné křížení se železnicí. Nyní se navíc skoro každou stavební sezonu ve Vladislavi opravuje vozovka, což znamená úmorné čekání v kolonách.

Přeložka bude měřit 3,3 kilometru, od stávající trasy se začne odkloňovat u vladislavského vlakového nádraží. „V rámci stavby bude demolován jeden rodinný dům a objekty v areálu podniku Mavet (Provem). Demolice představuje nižší náklady, než by si vyžádalo budování nutných protihlukových opatření,“ uvádí v informačním materiálu ŘSD.

Oním domem, který zmizí z mapy Vladislavi, je obydlí starosty. Nachází se ve svahu naproti vlakovému nádraží. Havlena před časem zmínil, že jsou sice s manželkou zvyklí a mají to tam rádi, ale změnu a stěhování zkrátka přijmou, když si ho okolnosti vyžádají. Nové bydlení začnou řešit, jakmile to bude na pořadu dne.