„Při přistání se letadlo vlivem odporu zemědělské plodiny převrátilo. Ke zranění pilota nedošlo, provedená dechová zkouška na přítomnost alkoholu byla negativní,“ konstatoval třebíčský mluvčí republikové policie René Novotný. Podle jeho slov si případ na místě převzal inspektor provozu Letecké amatérské asociace.

Martin Dalajka je zkušený český soutěžní pilot, právě se vracel ze slovenského Lučence, odkud si přivážel bronzovou medaili z otevřeného Mistrovství Slovenské republiky v ultralehkém létání.


„Byla to velká smůla. Letadlo spotřebovalo dvakrát víc paliva než obvykle,“ začal popisovat událost Dalajka. Lučenec je 300 kilometrů daleko od Třebíče. Dalajka měl při startu v nádrži 40 litrů pohonných hmot. To je na čtyři hodiny letu. Přitom z Lučence to Třebíče jsou to přibližně pouhé dvě hodiny letu.
„Letěl jsem rychlostí 140 kilometrů v hodině. V Brně jsem se podíval na kontrolku obsahu nádrže. Ta mi signalizovala ještě 10 litrů. Z Brna je to nějakých 30 minut do Třebíče. Dvě minuty před cílem najednou palivo došlo,“ řekl Dalajka.


A tak díky zkušenostem začal s přípravou na nouzové přistání. „Je to manévr, který se učí každý absolvent základního kurzu létání. Nahlásil jsem to věži letiště v Náměšti. Vyhlédl jsem si pole u Třebenic a sedmdesátikilometrovou rychlostí jsem dosedal,“ nastínil. Jenže ze vzduchu zelené pole s řepkou vypadá stejně jako s obilím. Problém je v tom, že řepka je důkladný propletenec houževnatých stonků, ze zemědělských plodin asi nejhorší materiál. Dalajka z výšky typ pole nedokázal odhadnout. Letadlo profrčelo zeleným terénem jen 10 metrů a převrátilo se na záda.


První myšlenka? Měl jsem vztek


„Jsem kliďas. Co mě napadlo jako první, když jsem visel v pásech hlavou dolů? No měl jsem vztek,“ přiznal mladý pilot.


Na letounu jsou šrámy za 30 tisíc, odnesly to vrtule, čumák a vzpěry křídel. Co se vlastně přihodilo s palivem? Patrně porucha sytiče motoru.


„Ještě se na to musíme podívat, ale asi to bylo ono,“ dodal Dalajka. Pilot by rád poděkoval místním lidem, kteří nezaváhali a přispěchali s pomocí, když uviděli, co se děje. Zúčastnili se též aktivně vyporošťování.


Jak vypadá dolování ultralightu ze sevření řepky uprostřed takového pole, 200 metrů od silnice? Musel přijet bagr, který letadélko o hmotnosti 300 kilogramů nadnesl nad porost a vyvezl je k silnici. Dalajkovi kolegové z letiště dorazili s dodávkou a vozíkem.


Křídla „připažili“ k trupu letounu a převezli jej do hangáru na letiště u Kožichovic. Opravy zaberou asi týden.


Jedná se o v Česku přizpůsobený americký typ letadla FOX 912 v nejlepší kondici, starý 11 let. Pořizovací hodnota je dnes někde okolo milionu korun, při věku stroje se dá v současnosti hovořit o 400 tisících korunách.


Provozní inspektor Pavel Staněk k tomu řekl: „Pilot nemohl z té výšky odhadnout, že se jedná o řepkové pole. Kdyby to bylo oranisko, mohl tam být zase nějaký výmol. Prvotní příčinou byla technická závada na motoru, zřejmě na sytiči. Pilot řízeně přistál. Při srovnání s automobilovou nehodou to byla vlastně plechařina, jaké se stávají. Nikdo nebyl ohrožen,“ informoval.

Letecká neštěstí

V Třebíči dosud zahynul za celou dobu existence motorového létání ve městě jeden pilot, a to Václav Peřina při exhibici 6. září 1931. V roce 1981 zemřel po pádu malého práškovacího letadla u Hostimi Jiří Hronovský z Třebíčska. Letos se jedná o první leteckou dopravní nehodu v našem kraji. V roce 2009 zasahovali hasiči v kraji Vysočina pouze u jedné letecké dopravní nehody. Dne 12. září 2009 došlo k pádu letadla typu Zlín 143 poblíž obce Sobíňov na Havlíčkobrodsku. Po pádu začalo letadlo hořet. Při nehodě přišli o život dva muži.