PŘEDPLATNÉ ZPRÁVY DO E-MAILU

U mostu v Třebíči-Poušově nemůže být ani lávka pro pěší a cyklisty

Staveniště na místě bývalého mostu v třebíčském Poušově | Video: Deník/Milan Krčmář

Galerie Dalších 5 fotografií v galerii   >

/VIDEO/ Od listopadu loňského roku je uzavřený most v třebíčském Poušově. Nevydržel nápor silného provozu. Nový most měl stát už letos v listopadu, nakonec se práce posunou možná až do června příštího roku. Do té doby se ale přes řeku v Poušově nedostanou ani pěší, ani cyklisté.

Nezvykle dlouho bude trvat výstavba nového mostu v Třebíči-Poušově. Deník už minulý týden uveřejnil krátkou zprávu, že se Třebíčané po této spojnici mezi Borovinou a Podklášteřím projdou možná až v červnu příštího roku. „Jenže předtím se mluvilo o tom, že by most mohl být hotový už letos v listopadu. A pak se říkalo, že to bude možná s přesahem do dalšího roku. A teď najednou ten červen, to mi přijde skutečně moc,“ zamyslel se Luboš Nováček.

Třebíčané se po novém mostu v Poušově možná projedou až v červnu 2024.
Most v Třebíči-Poušově bude možná stát až v červnu. Prodraží se o dva miliony

Tento třebíčský senior poukázal na to, že Poušov tak bude pro auta uzavřený až půldruhého roku. „Když se před pár lety dělal Podklášterský most, trvalo taky přes rok. A to tam také byly nějaké průtahy. Jenže Podklášterský most je mnohem robustnější a delší. Proto mě tak dlouhá výstavba poušovského mostu překvapuje,“ dodal Nováček.

Na někdejší Baileyho konstrukci v Poušově letos město nechalo vybudovat alespoň provizorní lávku pro pěší a cyklisty. Zvláště pro ty druhé to bylo důležité, protože přes most vede mezinárodní cyklotrasa Jihlava-Třebíč-Raabs. Jenže chodci i jezdci na kolech budou mít nyní smůlu.

Dále se dozvíte:

Proč na místě nemůže být lávka pro pěší a cyklisty.
Jak se pilíře zpevní.
Co bude s původním mostem.

Radnice totiž vyloučila, že by na místě mohla vzniknout nějaká jiná provizorní lávka. „Jakýkoli most či lávka jsou konstrukčně náročné dopravní stavby, které musejí podlehnout stavebnímu povolení, nejde to udělat nějakým provizorním řešením,“ vysvětlil místostarosta Pavel Janata.

Problémem, kvůli kterému se stavba natolik natahuje, jsou mostní pilíře. Město počítalo s tím, že by využila ty původní. „Kvůli únosnosti pilířů v nové konstrukci je potřeba je hloubkově založit. Což ony nejsou. Proto je potřeba je zavrtat do hloubky a celkově to zpevnit,“ doplnil Janata s tím, že pilíře budou muset stavebníci zpevnit třiceti betonovými mikropiloty. Zároveň se podle něj zvětší i předpolí mostu.

Po mostu v Třebíči-Poušově zůstala jen díra. A nyní se zjistilo, že jsou ve špatném stavu i pilíře.
Výstavba nového mostu v Třebíči-Poušově se asi protáhne, stav pilířů je špatný

Právě tyto nepředpokládané práce stavební termín prodlouží a stavbu prodraží. To se ale nelíbí lídrovi opozice Jaromíru Barákovi. „Říkal jsem, že to bude průšvih. Zkrátka je to špatně připravené jako několik dalších dopravních staveb v Třebíči. Nic se neudělá pořádně a potom to takhle dopadá. Druhá věc je, že se vyhlásí soutěž s nějakými podmínkami, a najednou se objeví vícepráce, v tomto případě dva miliony korun navíc. Tohle je naprosto typické. V jednom kuse město postupuje stejně špatně,“ prohlásil Barák.

Video: Staveniště na místě bývalého mostu v třebíčském Poušově

Zdroj: Deník/Milan Krčmář

Dřívější konstrukce mostu byla historicky zajímavá – jednalo se o tzv. Baileyho most. Jejich konstrukci vynalezl britský inženýr Donald Bailey za druhé světové války. Skládala se ze snadno smontovatelných částí, které byly natolik pevné, že dokázaly unést i tank. Třebíčští milovníci historie se obávali, aby konstrukce neskončila někde ve starém železe. Starosta Pavel Pacal to ale odmítl. „Domluvili jsme se s Leteckým muzeem v Koněšíně a Spolkem vojenské historie České republiky. Každý si vzaly část. Další část, jedno to pole, necháme zrestaurovat a umístíme ho u nového mostu s příslušnou informační cedulkou,“ sdělil Pacal.

Ten zároveň uvedl, že polovina června je nejzazší termín, kdy by měl most vzniknout. „A to za předpokladu, kdyby byla zima tuhá natolik, že nedovolí pracovat na stavbě nového mostu,“ dodal starosta.

Tento článek jste si mohli přečíst díky předplatnému Deník Klubu

Hlavní zprávy

Zprávy odjinud