Pokud záměr schválí krajské zastupitelstvo, začne nová příspěvková organizace fungovat od letošního července. Potvrdila to náměstkyně hejtmana Marie Černá.

"O nějaké reorganizaci v rámci cestovního ruchu uvažujeme léta," uvedla Černá. Nová společnost by od kraje měla převzít prezentaci regionu na veletrzích a slaďování aktivit mezi radnicemi, informačními centry a podnikateli. "Kraji zbude grantová politika a strategie," podotkla Černá.

Samostatná organizace si navíc může přivydělávat. Například za propagaci určité nabídky - třeba zimní dovolené - by mohla dostávat provizi od podnikatelů, kteří mají ze zimní turistiky prospěch, v tomto případě hoteliéři a vlekaři. Forma příspěvkové organizace zároveň umožní čerpání dotací.

V nové organizaci by zprvu měli pracovat tři lidé - z nich dva přejdou z krajského úřadu, výhledově by se o rozvoj a propagaci turistiky v kraji mělo starat pět lidí. "V tuto chvíli nepočítáme s nějakým výrazným navýšením rozpočtu do cestovního ruchu," dodala náměstkyně.

Černá podotkla, že turisticky zajímavé lokality, například Šumava, leží na území několika krajů. Jeden kraj neobsáhl jejich propagaci, proto v nich již dříve vznikaly samostatné destinační managementy. Kraj Vysočina ale téměř odpovídá turistické destinaci Vysočina. Proto zatím nebyla tak velká potřeba zřizovat zvláštní organizaci.

Podle Českého statistického úřadu na Vysočině loni nocovalo 407 720 turistů, což je o 4,8 procenta více než o rok dříve. Návštěvností se kraj řadí mezi slabší regiony. Podle odborníků ale výsledná čísla zkresluje fakt, že Vysočina jako jediný kraj v Česku nemá lázně. Podle průzkumů také skoro polovina turistů přijíždí pouze na jednodenní výlet a statistiky je nezachytí.