Konkurence je vysoká, a proto se také provozovatelé autoškol snaží odlišit od zbytku trhu. „Léto a teplo přímo svádí k jízdě v autě bez střechy. Proč by tedy v takovém autě nemohla jezdit i autoškola?" ptá se majitel autoškoly Jiří Aujezdský a přiznává, že se také z velké části jedná o reklamní tah.

Především jako reklamu chápou pořízení kabrioletu také další provozovatelé třebíčských autoškol a žádný podobný odlišující prvek ve svém vozovém parku nechystají. „Základem je pro nás kvalitní výuka pravidel silničního provozu, abychom mladé řidiče naučili jezdit bez nehod. Kabriolet je jistě lákadlo, ale na řidičské umění nemá vliv, v čem sedíte," soudí další z provozovatelů autoškoly Miroslav Herc.

Aujezdský si ale pozornost užívá. „Především od mladých lidí je na kabriolet velmi kladná odezva. Jedná se o model Peugeot 206 a máme ho tady od přelomu června a července tohoto roku," vykládá Aujezdský, který se s kabrioletem snaží vyjet pokaždé, kdy to počasí jen trochu dovolí.

Doba, kdy se dělala autoškola ve starých Favoritech je zkrátka pryč. Majitelé často obměňují vozy, nemohou za to ale ani tak návštěvníci autoškoly, jako spíš přizpůsobování vozového parku požadavkům dnešní doby. „Máme i vůz, se kterým jezdíme deset let. Většinou ale vlastníme novější typy aut. Není pravdou, že by auta dostávala od žáků více zabrat a byla rychleji opotřebovaná. Pokud se žák naučí rozjíždět a pracovat se spojkou, mnohdy je s autem zacházeno lépe než u zkušených řidičů," věří Svatoslav Kaňka z autoškoly Skalka.

Leckdo by řekl, že se za absolvování školy v kabrioletu musí připlatit. Opak je však pravdou. Zaplacení školného nemá žádný vliv na to, jestli návštěvník autoškoly jezdí v obyčejném autě nebo kabrioletu. „Jízda v kabrioletu je součástí standardního výcviku. Nikdo nemusí připlácet žádný speciální poplatek. Naopak se v něm snažíme povozit každého. Jízdy jsou pak pestřejší a žáci mají také nějaký zážitek," míní Aujezdský.

Nejbližší autoškola s dalším kabrioletem jezdí v Olomouci, proto není divu, že se přihlášky nových uchazečů o řidičský průkaz jen hrnou. „Efekt na lidi má kabriolet velký, počet přihlášek stoupá. Lidé dokonce volají, jestli kabriolet opravdu máme a přihlašují se do autoškoly vyloženě kvůli němu," líčí překvapeně Aujezdský.

Mezi řidiči se stále častěji objevují majitelé vozů s automatickým řazením. Autoškoly ale jízdu s těmito vozidly nevyučují. „Pokud by se někdo naučil jezdit s vozidlem s automatickou převodovkou, mohl by pak jezdit pouze s automatem. Až si řidič koupí vůz s manuálním řazením, musí jít znovu do autoškoly a jsou to další vynaložené peníze," poznamenal Herc.

O tom, že by se autoškolám vůz s automatickou převodovkou nevyplatil, je přesvědčený i Svatoslav Kaňka. „Takových automobilů sice přibývá, ale zájemců o výuku v autoškole je poměrně málo. Pokud by takových lidí přišlo pět za rok, bylo by to moc a nám by se pořízení vozidla nevyplatilo," přemítá.

ROBERT ŠVANDA