Stačí se během dne projít v širším centru Třebíče a člověk hned vidí, že zdejší ulice slouží jako bezplatné parkoviště. Na problémy poukazují například lidé ze čtvrti Horka-Domky, zejména z ulic v blízkosti železniční trati. „Je to opravdu problém. Zvláště v pondělí a ve středu, kdy jsou na úřadech dlouhé dny, tady parkují auta až do večera. My, kteří zde bydlíme, pak ale hledáme místo,“ sdělila Jiřina Nováčková.

Parkoviště na Komenského náměstí. Zde budou závory a první hodina bude zdarma.
Od května se v Třebíči změní ceny parkování, první hodina bude zdarma

Ta bydlí nedaleko Zborovské ulice. Odtud na toto téma přišel i dotaz pro starostu Pavla Pacala do jeho pravidelného internetového vysílání, kde odpovídá na dotazy obyvatel města.

„Zřejmě z důvodu zpoplatnění parkovišť v centru města se z naší ulice stalo záchytné parkoviště. O víkendu nebo prázdninách stojí na ulici auta pouze rezidentů. V běžných dnech však začíná peklo. Auta hned po ránu zaplní celou ulici. Stojí po obou jejích stranách, takže v této obousměrné ulici zbývá sotva místo na průjezd osobního auta jedním směrem. Když se v ulici objeví dodávka, jde o centimetry a jenom trneme, zda budeme mít zase odřená zrcátka,“ nastínil pisatel starostovi každodenní výjev ze Zborovské ulice.

Pacal vidí problém v lidech, kteří pracují ve středu města a dojíždějících do Třebíče z okolních obcí. „Mají pocit, že autem mohou zajet do centra a tam zadarmo parkovat. Na okraji města přitom mají záchytná parkoviště, téměř zdarma mají i městskou autobusovou dopravu, která stojí sto korun měsíčně. A ani to není využíváno,“ posteskl si starosta, který zároveň naznačil, jak město hodlá tyto potíže řešit.

Pokud řidič stál na parkovišti na Komenského náměstí v Třebíči méně než půl hodiny, závora by se měla zvednout automaticky. Ne vždy se tak ale děje.
Parkoviště jako past. Lidé v Třebíči si stěžují na závory na Komenského náměstí

„Nám nezbývá nic jiného, než že budeme postupně zavádět rezidentní zóny tak, aby tyto ulice byly pouze pro ty, kteří v nich bydlí. A ti, kteří dojíždějí za prací, budou buď využívat záchytná parkoviště, anebo se zkrátka musejí domlouvat a jedním autem jezdit vícero lidí. Největší problém je, že každý jede svým autem a pak všichni chtějí zaparkovat na osm až deset hodin v centru města, pokud možno zadarmo,“ prohlásil Pacal.

Video: radnice proto zvažuje zavedení modrých zón.

Zdroj: Deník/Milan Krčmář

Podle něj je situace s takto parkujícími vozidly neudržitelná. „My je tedy budeme postupně z jednotlivých ulic vytlačovat. Veřejný prostor není od toho, aby si tam někdo odstavil své auto, když jede do práce, a tím znemožnil život v dané ulici,“ doplnil starosta.

Radnice už připravuje plán, jak tato slova splnit. Nebude to ale hned a ani není možné říct, ve kterých ulicích se modré čáry známé z větších měst objeví. „O rezidentních zónách město uvažuje, probíhá zpracování strategie. Je to běh na dlouhou trať, musí se zohlednit spousta věcí. Aktuálně není tato věc v takovém stadiu, abychom mohli říci, jak to bude probíhat nebo v jaké části města se bude začínat,“ sdělila mluvčí města Irini Martakidisová.

Mohlo by vás zajímat: parkoviště v Třebíči jako past.

Zdroj: Deník/Milan Krčmář