Místo, kterým denně projedou tisíce aut, nyní zeje prázdnotou. Přesněji řečeno, tu prázdnotu vyplňuje těžká technika, zákazové značky, bariéry a dělníci v zářivých vestách. Je pondělí 18. září krátce po sedmé ráno a Kraj Vysočina na kruhovém objezdu u třebíčského Stop-shopu právě zahájil výměnu povrchu. „Krucinál, přijedu pozdě do práce,“ lamentuje Martin Čermák, který zůstal stát před zákazem. „Ve Stříteži je sice napsáno, že směrem na Třebíč je teď silnice slepá, ale říkal jsem si, že to třeba nějak půjde projet. Víte, jak to bývá. Často je zákaz, ale kolem se nic neděje,“ vysvětluje poté, co otočil auto.

Čermáka k otočce donutil čilý stavební ruch. Ten ale pro mnohé další řidiče není důvodem, proč nepokračovat dál v jízdě. Za volantem šedé Mazdy sedí šofér sotva dvacetiletý, zhruba stejně starý je i jeho spolujezdec. Mládenci zřejmě jedou do školy, za chvíli jim zvoní, a tak se zručně propletou mezi zákazovou značkou a bariérou, minou dělníky – až je zastaví šéf stavební party. „Proč myslíš, že je tam ten zákaz?“ ptá se muž v reflexní bundě mladého řidiče. „Asi pro srandu, že?“ odpovídá si sám na tuto napůl řečnickou, napůl vážně míněnou otázku.

Kluci sklopí uši a něco vysvětlují, načež stavbař rozmrzele ukáže na mezeru mezi dočasnými patníky, odborně zvanými vodicí desky, a posílá je pryč. Ty desky určují jediný povolený směr, jímž je vjezd a výjezd k obchodnímu centru Stop-shop. Zde musejí dopravu řídit semafory, protože doprava je před kruhovým objezdem svedená do jednoho pruhu.

Koloběh života

Na parkovišti u Stop-shopu je ještě jeden kruhový objezd, menší než ten u výpadovky na Znojmo. V jeho případě však sousloví kruhový objezd dostává nový význam – každé druhé auto, které sem vjíždí, jej totiž obkrouží a vrací se zpět ke křižovatce, kde pracují dělníci. „Tomu říkám koloběh života,“ poznamenává k tomu senior Josef Kratochvíl, který si byl hned po ránu nakoupit ve zdejším Kauflandu a nyní s taškou v ruce sleduje mumraj před sebou.

Kroužení aut v měkkém světle vycházejícího slunce vypadá téměř idylicky. K tomu voní čerstvě posečená tráva. Okolo se totiž pohybuje množství lidí s motorovými kosami, kteří si na své práci dávají opravdu záležet. „Asi chtějí dát do pucu nejen tu křižovatku, ale i její okolí,“ dodává k tomu Kratochvíl.

Omezení provozu u třebíčského Stop-shopu
Mělo by trvat od 18. do 30. září, důvodem je výměna povrchu.
Provoz je zde řízen semafory.
Do Stop-shopu se od Třebíče dostat dá, výpadovky na Znojmo je však uzavřená.

Proud osobních aut zpestří velký zelený kamion s polskou značkou. Také ten musí objet kruhovou křižovatku u Stop-shopu, načež se zase zařadí do fronty čekající na zelenou, která ho pustí zpět na hlavní silnici. Poláka, stejně jako ostatní řidiče, čeká dlouhá objížďka. „Objízdná trasa pro všechna vozidla povede obousměrně ulicemi Znojemská, Spojovací, Hrotovická, přes Dolní Vilémovice, Lipník, Ostašov, Petrůvky,“ informovala už dříve mluvčí třebíčské radnice Irini Martakidisová.

Značky ale nyní mluví trochu jinak. Ve Stříteži je nově značený průjezd pro auta do 7,5 tuny. Při pohledu z vyvýšeniny mezi Stop-shopem a Stříteží je patrné, že dost řidičů proto využívá úzkou asfaltovou spojku od Stříteže k třebíčskému letišti a na Kožichovice. Zde lze najet na Hrotovickou ulici a poměrně snadno se tak do Třebíče dostat.