Argument, že lidé z vesnic jezdí do města pracovat a že utrácejí peníze u třebíčských obchodníků, nehrál vůbec žádnou roli. „Je to tradiční materiál, kterým se přispívalo řadu let obcím na dopravní obslužnost. Částka, kterou to obnášelo z hlediska rozpočtu města, dávala asi 200 tisíc korun za rok,“ sdělil místostarosta Třebíče Jan Karas na jednání městského zastupitelstva. Nyní by to podle jeho slov mělo být 30 až 40 tisíc ročně.


Obce a města se každým rokem dělí o náklady na financování ztrátových autobusových linek. Funguje jakási solidarita. Rok 2010 ale bude na Třebíčsku poprvé jiný. Obcím Hrotovice, Rokytnice, Předín, Kněžice, Tasov, Pyšel, Myslibořice a Želetava už Třebíč nepřispěje. Musí si poradit samy a náklady rozpočítat mezi ostatní vesnice na trasách.


Jen pro měšťany


Třebíč teď dá peníze jen pro Domamil, Čechtín, Šebkovice a Svatoslav. Tyto obce totiž zajišťují linky, které vedou přes přidružené obce Třebíče, jezdí s nimi tudíž i třebíčští občané. Důvod vysvětlil místostarosta Jan Karas: „Abychom vyřešili dopravní obslužnost našich přidružených obcí, na kterých nám záleží, protože tam nejezdí městská autobusová doprava.“


Rozhodnutí třebíčského zastupitelstva rozhodně nezpůsobí rušení spojů, toho se lidé bát nemusí. Pro obce je to ale nepříjemné. Mezi postiženými je i Předín. „Oni měli určité snahy už dříve, teď se zastupitelstvo města rozhodlo. Když jsou tak chudí a nestojí o lidi, kteří jezdí do města, pracují tam a utrácejí tam svoje peníze, tak už se s nimi o tom nebudeme bavit,“ prohlásil na adresu vedení města Třebíče Arnošt Urbánek, předínský starosta.
Za zmínku stojí skutečnost, že rozhodnutí o seškrtání příspěvků na autobusové linky proběhlo na třebíčském zastupitelstvu v podstatě bez jakékoli diskuze. Nikdo se slovem nezmínil ani o tom, že k podpoře ekologických, tedy hromadných způsobů dopravy se radnice zavázala hned v několika koncepčních dokumentech.