„Pořád se vymýšlí, jak zrychlit průjezd městem, ale obchvat je v nedohlednu. Na ten už se asi zapomnělo," posteskl si řidič Tomáš Svoboda. Podle vedoucího odboru dopravy na třebíčské radnici Aleše Kratiny se ale na obchvat nezapomnělo. Naopak. Pracuje se na plánu, jak pro Třebíč tento zásadní dopravní problém vyřešit.

Třebíč chce, aby stát přehodnotil důležitost silnice I/23, přes kterou vede průtah městem. „Klíč k samotné realizaci obchvatu se skrývá v novém pojetí vnímání silnice I/23," zdůraznil Kratina.

Dnes je silnice první třídy, která přes Třebíč vede, pro stát velmi málo důležitá.

„My se budeme snažit letos jednat jak s Ministerstvem pro místní rozvoj, tak s Ministerstvem dopravy. Chceme, aby výhledová trasa rychlostní silnice mezi východem a západem České republiky, jak byla v roce 2008 zadaná k prověření, vedla přes naše město v ose silnice I/23. V okamžiku, kdy tady bude výhledově umístěna rychlostní komunikace, prosazení obchvatu bude daleko jednodušší," popsal plán Kratina.

Příkladem mohou být Moravské Budějovice. „Intenzita dopravy na silnici I/38 je velmi podobná jako na silnici I/23. Jen z důvodu, že silnice má mezinárodní význam, a je tak i vedena v mezinárodních dokumentech, byla stavba obchvatu Moravských Budějovic financovaná z evropského fondu a bylo možné ji provést," dodal Kratina.

Důležité je také jednání s investorem, tedy s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). „V minulých třech letech se podařilo vybojovat variantu trasy mezi Brněnskou ulicí a ulicí Spojovací tak, že to ŘSD vyhovuje," řekl Kratina. Výzva podle něj leží především v jihozápadním úseku trasy. Tam má ŘSD připomínky.

Trasa plánovaného obchva-tu vede od sjezdu k obchodnímu domu Interspar přes pole směrem k Terovskému údolí. Tam sestupuje na dnešní Koželužskou, obchází areál Boroviny a vychází z údolí přes fotbalové hřiště a pod železniční tratí směrem na Jihlavu. „Naším cílem je připravit trasu tak, aby byla schválena jednoznačně a bez pochyb," dodal Kratina.