Jedná se o velice náročnou přípravu, která zabere mnoho měsíců. „Pokud by to dobře šlo, chceme nového provozovatele dopravy vysoutěžit do konce 2023. Jeho autobusy budou po městě jezdit od 1. ledna 2025. Parametry zakázky ale teprve budeme dávat dohromady. Nicméně podle evropské legislativy musí mít vozový park přinejmenším čtyřicet procent vozů na alternativní zdroj paliva. A z těchto čtyřiceti procent musí být polovina na elektřinu,“ nastínil starosta Pavel Pacal zatím jedinou známou podmínku, kterou bude muset nový provozovatel splnit. Pokud by tedy zůstal stejný počet autobusů jako dosud, pak pět z nich bude po roce 2025 elektrických.

Podle starosty ale nelze předpokládat, že by se nějak radikálně změnil systém linek. „Kvůli morfologii Třebíče a silně centrální ploše Karlova náměstí není mnoho možností, jak rozvrstvit autobusovou dopravu tak, aby nejezdila přes centrum města. V Třebíči příliš možností k radikální změně není,“ vysvětlil Pacal.

Křižovatka třebíčských ulic 9. května, Račerovická, U Obůrky a U Kuchyňky.
Na nepřehledné třebíčské křižovatce kromě semaforů přibydou odbočovací pruhy

Pokud se podaří nového provozovatele najít do konce příštího roku, bude moci rok 2024 věnovat nákupu autobusů. „Avízo o tom, že tuto zakázku vyhlásíme, je ale již přes rok zveřejněné v Úředním věstníku Evropské unie. Firmy, které o zakázce uvažují, už o ní vědí. Čas na přípravu tedy mají,“ podotkl Pacal.

Odkaz na registr smluv:nynější smlouva za 473 milionů Kč

V Třebíči v současné době jezdí pod hlavičkou Trado-Mad autobusy společnosti Icom. Trado-Mad vyhrála zakázku v roce 2016, protože jako jediná dokázala vyhovět všem požadavkům města. Tato zakázka platí na roky 2017 až 2024 a její hodnota činí 473 milionů korun. Zabýval se jí Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), podle kterého bylo výběrové řízení firmě Trado-Mad takříkajíc „ušito na míru“. Město kvůli tomu dostalo pokutu 1,5 milionu korun. I když se radnice odvolala, Nejvyšší správní soud pokutu potvrdil. Město se kvůli tomu nyní soudí s bývalým administrátorem zakázky.