„Aktuálně se zpracovává stavební projekt a do poloviny roku chce Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) získat územní rozhodnutí," sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Původně se přitom předpokládalo, že se začne stavět už v polovině loňského roku, před rokem se hovořilo o letošním březnu. Stavba financovaná z Operačního programu Doprava II měla původně navazovat na zdvoukolejnění a elektrifikaci tratě Brno Zastávka u Brna. Tento projekt se však výrazně opozdil kvůli sdružení Voda z Tetčic, které modernizaci bránilo. Se začátkem této stavby se počítá také příští rok.

Obě stavby cestujícím přinesou větší rychlost a komfort jízdy. Ze Zastávky do Okříšek se nyní jezdí šedesátikilometrovou rychlostí, po rekonstrukci se v některých úsecích zvýší až na sto kilometrů za hodinu. Díky tomu se zkrátí jízdní doba a zmizí delší čekání ve stanicích při křižování vlaků, trať je totiž jednokolejná. „Bude se opravovat ve stávající ose z důvodu minimalizace záboru cizích pozemků," uvedl už dříve Marek Illiaš.

Oprav se dočkají také stanice a zastávky. Největší proměnou projde stanice v Třebíči, kde vznikne bezbariérové nástupiště s podchodem. Město už se postaralo o přestavbu prostoru okolo nádraží a vzniká tam dopravní terminál. Novou podobu získají zastávky ve Vysokých Popovicích, Vladislavi a v Třebíči-Borovině.

Trať je součástí tahu z Brna přes Jihlavu do Českých Budějovic, patří však k nejpomalejším rychlíkovým tratím v zemi. Po revitalizaci by měly rychlíky mezi Okříškami a Zastávkou zrychlit až o patnáct minut. Další minuty uspoří, až bude hotová modernizace úseku z Brna do Zastávky.

ZDENĚK MEITNER + ČTK