Města a obce, které na trati leží, s touto myšlenkou souhlasí. Zároveň sepsaly deklaraci, kterou předaly náměstkovi hejtmana Liboru Jouklovi. V ní jasně říkají: Máme zájem zachovat trať 243 pro veřejnou dopravu.


Zhruba před měsícem vydal krajský úřad Vysočiny zprávu, že Správa železniční dopravní cesty přestane od Nového roku pečovat o traťový svršek, protože tento úsek je neekonomický. To by časem znamenalo zánik 114 let staré trati, která je kulturní památkou a jedním z mála prvků, jež alespoň trochu živí ruch v této tak trochu zapomenuté výspě republiky.


Krajský úřad nabídl řešení, posílenou autobusovou dopravu.


„To je rozumná varianta na přechodnou dobu, než by tu začal fungovat soukromý přepravce. Celé správní řízení je ale složité, velkou roli v něm hrají zákonné lhůty a evropská legislativa. Podle mých informací by snad od příštího dubna mohla začít opět fungovat železniční přeprava osob mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi,“ reagoval jemnický starosta Miloslav Nevěčný.


Nyní se hledá model, na koho by vlastně stát trať převedl. „Může to být sdružení obcí, přepravce a správce traťového svršku stejně jako nějaká neziskovka,“ naznačil náměstek Joukl. Podle starosty Nevěčného má dopravce, který provozuje veřejnou dopravu, nárok na dotaci od státu i kraje. „Promýšleli jsme to a došli jsme k závěru, že by to v konečném důsledku obce nic nestálo, samozřejmě při rozumném provozování,“ upozornil Nevěčný.


Ředitel JHMD Jan Šatava potvrdil, že i jeho společnost už jedná s krajem Vysočina. „Zákonné lhůty nelze zkrátit. Bavíme se rovněž o nastavení limitů. Pro příští rok například nesmíme překročit sumu padesáti tisíc ujetých takzvaných vlakokilometrů. To je pro lepší představu průměrně čtyři až pět párů vlakových spojů denně. Ale i tak je to pro nás stále ekonomicky zajímavé. Ta trať má dobrý potenciál,“ podotkl Šatava. „Situaci vnímám tak, že současných dvě stě pasažérů denně není tak špatné číslo. Navíc se dá předpokládat, že jich časem při vstřícnějších podmínkách cestování přibude,“ dodal ředitel s tím, že v tuhle chvíli jsou veškerá vyjednávání na samém počátku.


Nechceme řešení za každou cenu


Také starosta Moravských Budějovic Vlastimil Bařinka je pro zachování této malé regionální trati. „Myslím, že je škoda, že už tudy nejezdí tolik nákladních vlaků, jako dřív. Hodně by to odlehčilo silnicím. Osobně se domnívám, že by ale nebylo dobré držet se existence kolejiště směr Jemnice za každou cenu, tedy za cenu toho, že se na ni složí obce a města, kterými prochází. Jednoznačně je třeba sehnat dotační peníze, jako to mají ostatní tratě,“ prohlásil Bařinka. Jednou z věcí, kterou ještě Jihočeši budou muset vyřešit, je vozový park. Provozují úzkokolejku, z podstaty věci plyne, že budou muset sehnat pro trať do Jemnice jiné vagony. „Oslovíme České dráhy, zda by nám pronajali stávající vláček, který tam jezdí. Jeden motorový vůz už nám stojí v Jindřichově Hradci,“ naznačil řešení ředitel Jan Šatava.


Jindřichohradecké místní dráhy jsou akciová společnost, která už 13 let vlastní a provozuje známé jindřichohradecké úzkokolejky - úzkorozchodné tratě vedoucí z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně. Ročně přepraví čtyřista tisíc cestujících.

Trať 243

Trať číslo 243 Jemnice – Moravské Budějovice vznikla v roce 1896. V roce 1996 byla prohlášena ministerstvem kultury za kulturní památku. Je dlouhá 20,8 kilometru, svou zastávku na ní mají tyto obce a města: Jemnice, Lhotice, Třebelovice, Rácovice, Dědice, Jackov, Moravské Budějovice
Zdroj: Wikipedia