Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tohle se mi povedlo, učí škola říkat žáky. Jde to ale zatím ztuha

Náměšť nad Oslavou - To slovo zní jako termín z lékařského slovníku. Evaluace má ale co do činění se školstvím. Znamená řízené hodnocení.

27.5.2012
SDÍLEJ:

Ředitelka Základní školy Komenského v Náměšti nad Oslavou Hana Rousková.Foto: Deník/ Luděk Mahel

Základní škola Komenského v Náměšti nad Oslavou si na hodnocení, přesněji sebehodnocení žáků postavila celý vzdělávací model. Získala na něj dokonce pětimilionovou dotaci z Evropské unie a už třetím rokem se snaží změnit léty vyjeté koleje. Jak se to daří, se Deník zeptal ředitelky školy Hany Rouskové.

Projekt zaměřený na sebehodnocení a individuální přístup každého žáka praktikujete od počátku roku 2010. Co teď umějí vaši žáci jiného, než uměli předtím?

Máme aktivnější a snad i uvědomělejší žáky. Vědomosti přijímají od učitelů aktivněji, více pracují sami. Hodně jsme se zaměřili na zkvalitnění dovedností žáků, jako je odpovědnost, spolupráce, vytrvalost. Netvrdím, že tohle děti umí. Nicméně určité věci vidím. Ubylo vulgarity, žáci nad sebou více přemýšlí, do některých školních aktivit se i sami hlásí, občas i učiteli poděkují nebo řeknou, že to byla zajímavá výuka. Stane se i dnes ledacos, není to vždy ideální, ale změnu vidím. Ovšem než jsme začali novému přístupu učit žáky, museli jsme se mu nejdříve naučit sami. Prošli jsme rozsáhlým vzděláváním. A teprve poté působili na děti.

A jak vůbec probíhá hodina ve vaší škole?

Učitel si připraví práci předem a v hodinách pak kontroluje, aby každý žák pracoval na svoje maximum. Aktivní není jen jeden žák u tabule, ale všichni žáci. A učitel vidí, jestli jim práce ubývá.

Vyžadujete po dětech odpovědnost. Jak na tohle reagují žáci? A jak rodiče, když po dětech chcete něco tak převratného?

Rodiče většinou chtějí přísnou školu, která děti hodně naučí. Výchova v rodinách je různá, někde se dětem hodně umetají cestičky. A takový rodič těžce přijímá, že je dítě vedeno k sebehodnocení, kdy má přiznat, že něco neumí. Vedeme žáky k sebehodnocení ve stylu: Tohle se mi povedlo moc, protože jsem uměl nějakou dovednost. Dnes se mi to nepovedlo, protože jsem něco podcenil. Takové hodnocení často dokonce spíš přijme žák, než rodič.

Jak to řešíte?

Snažíme se. Naprosto u nás chybí osvěta. Není v médiích, nesnaží se o ni ministerstvo. Já sama jsem dělala několik přednášek, vysvětlujeme a vysvětlujeme přes třídní učitele. Víc se nám to daří u dětí, které jdou od prvních tříd nahoru. Těžko už ovlivníte žáka a rodiče v osmičce, v devítce.

Jak vypadá sebehodnocení v praxi?

Máme vlastní žákovské knížky. Každý žák má dále arch, který s ním jde po celou dobu školní docházky. Do knížek se hodnotí vědomosti a někdy i dovednosti, do archu pak vyloženě dovednosti spolupráce, pomoc druhému a podobně. Nejprve sám sebe hodnotí žák vždy v několika různých bodech. Vedle pak píše hodnocení učitel. Oba se pak společně podívají, jestli je jejich hodnocení přibližně stejné, nebo jestli je žákovo sebepojetí naprosto odlišné. A vysvětlují si, proč to tak je. Žák si také napíše, co může udělat pro zlepšení například jít na doučování, napsat si test na nečisto.

Daří se to?

Jde to těžce. Mladší ročníky si zvykaly poměrně přirozeně. U starších je to fakt nesnadné.

Zapojili jste i některé školy z okolí. Jaké jsou jejich zkušenosti?

Jsou to školy, které mají podobnou filosofii jako my, malé školy. Na vesnicích se daří tomu, co my jsme nastolili ve městě, poměrně přirozeně.

Nejsem příliš velkým příznivcem evropských dotací. Mám za to, že se píší účelové projekty napasované na míru jednotlivým dotačním výzvám, a pak se přemýšlí, jak a za co peníze utratit. Nicméně váš projekt považuji za smysluplný.

Ale my bychom to samé dělali, i kdyby peníze nebyly. Nejdříve jsme měli koncepci a pak jsme náhodou dostali peníze. Ty nám to celé pomohly jen urychlit, bez nich by vše trvalo dvojnásobně dlouhou dobu.

Co jste vlastně za těch pět milionů korun pořídili?

Především vybavení školy. Není to to nejdůležitější, ale pro učitele i žáky je příjemné vidět, že mají pro práci podmínky. Část šla do platů učitelů. Peníze jsme použili i na vzdělávání, absolvovali jsme desítky seminářů s těmi nejlepšími letory. Na nic z toho nejsou ve školství peníze. Vyhráno bylo, když učitelé sami chtěli začít dělat věci nově. Teď budeme v nastoupené cestě pokračovat, ať už peníze budou, nebo ne. Poznali jsme totiž, že taková výuka přináší žákům lepší výsledky a i nás víc baví.

Autor: Luděk Mahel

27.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Krajský úřad dohlížel na klidné volby

Volby ve Starči.
5

Voliči přicházeli odevzdat hlas i v posledních chvílích

V Třebíči zájem o volby trvá

Třebíč - Slušná volební účast v Třebíči trvá i druhý den parlamentních voleb.

OBRAZEM: Zahrádkáři pořádají velkou jubilejní výstavu

Třebíč - Co se letos urodilo, putovalo na výstavu. Zahrádkáři v Třebíči pořádají jubilejní třicátou oblastní výstavu ovoce, zeleniny, bonsají a léčivých rostlin.

Volby ve Vladislavi: I občanský průkaz už jsme po rozpečetění urny našli

Vladislav – V městysi Vladislav za první hodinu parlamentních voleb přišlo volit skoro 10 procent ze 756 oprávněných voličů.

„Volím topku,“ prozradil vězeň a kuchař Mikuláš Horváth

Lesní Jakubov – Dovařil rajskou a plněnou vepřovou kapsu s opečenými bramborami. A pak už padesátiletý Mikuláš Horváth, „služebně“ nejstarší vězeň rapotické věznice, netrpělivě vyhlížel volební komisi, aby mohl do urny vhodit svůj hlasovací lístek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení