Země posetá rozsáhlými ranči s pasoucím se dlouhorohým skotem nebo se siluetami těžebních věží na ropných polích. Země, kde je velký vůz podmínkou. Proč? Protože cesta z ranče do vzdáleného města na nákup znamená odvézt zásoby na jeden nebo i několik týdnů.

A právě zde je oblíbený doslova obří kombík, obecně přezdívaný „texaská limuzína". Tím vozem je Chevrolet/GMC Suburban z koncernu General Motors. Ačkoliv jsme tentokrát museli až na samou hranici třebíčského okresu, určitě toto setkání stálo za to. Představovaný Suburban nese domovskou značku GMC. Byl vyroben v roce 1986, to znamená, že se jedná o jeho sedmou generaci, která se také pyšnila největšími rozměry karoserie. Šířka přes dva metry a délka krásných pět a půl metrů (a ještě nějaký ten centimetr navíc) opravdu budí respekt.

Zvláštností a trochu raritou je použitý motor. Ten sloužil například i ve vojenském Hummeru. Jedná se o vidlicový osmiválec 6.2 litru nesoucí název Detroit Diesel. Ano, tahle americká „véosmička" se opravdu „krmí" naftou! Motor byl vyvinut počátkem osmdesátých let zejména se zaměřením na úspornost, a také tak, aby mohl být do trucků montován namísto benzinového V8 bez úprav uchycení na rámu karoserií. Jelikož se jedná o diesel s atmosférickým plněním, tedy bez turba, nelze od něj samozřejmě očekávat žádné oslnivé jízdní výkony.

To platí dvojnásob u tak těžkého vozu, jako je Suburban. Ale tato texaská limuzína není určena pro „trhání" asfaltu. Především má za úkol v nadměrném pohodlí a prostoru přepravit svoji posádku z bodu A do bodu B. A nutno říci, že velice stylově.

Suburban sedmé generace totiž patří k těm nejpřitažlivějším. Jeho karoserie snoubí brutální tvary tohoto opravdu velkého vozu s křivkami klasických amerických aut. Praktičnost a využitelnost obrovského prostoru doplňují páté dvoukřídlé dveře a zavazadlový prostor o rozměrech domácího letiště v našich ložnicích. Na palubě tohoto texaského korábu silnic si opravdu užijete každý kilometr. A nezáleží už na tom, jestli plujete po širokých silnicích státu osamělé hvězdy nebo po třebíčských okrskách.

JAN KOTLÍK